Verdien av aktiv tilstedeværelse
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2783680Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fra erfaring i praksis, har jeg opplevd at enkelte ansatte er mer preget av klokken, rutinene, og andre ansatte, enn det å faktisk se barna og være der for dem. Dette førte til at jeg i min siste praksisperiode valgte et endringsarbeid om nettopp det å være tilstedeværende med barna. På bakgrunn av mine erfaringer ble temaet for min bacheloroppgave aktiv tilstedeværelse.
Jeg valgte dette temaet da jeg mener at ansattes tilstedeværelse er den viktigste faktoren for at barn skal oppleve livsmestring i barnehagen. Selv om ansatte som arbeider i barnehagen har teoretisk kunnskap om barns behov og utvikling, må kunnskapen omsettes i praktisk arbeid med barna. Det hjelper ikke med kunnskap, om man ikke er der for barnet.
Jeg er interessert i begrepet tilstedeværelse, og jeg ønsker å vite mer om hvilken betydning tilstedeværelse har for barns livsmestring. Fordypningen jeg går er barndom, helse og livsmestring. I denne fordypningen har jeg fått en faglig dybde i ulike tema som er sentrale for barns psykiske og fysiske helse, og jeg har utviklet evnen til å tenke kritisk over barndom, helse og livsmestring.