• Barns beste i et inkluderende fellesskap 

      Sliper, Emilie Tøndel (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg brenner for at alle barn i barnehagen skal være inkludert i fellesskapet, og at ulikhetene i samfunnet knyttet til barn som har behov for spesialpedagogisk hjelp skal utjevnes. Likevel føler jeg at jeg har for lite ...
    • Barns estetiske erfaringer i utetiden: "Hvordan tilrettelegger barnehagen for barns estetiske erfaringer i utetiden?" 

      Finstad, Magnus Solum (Bachelor thesis, 2020)
      Estetikk handler i sin enkleste form om betraktning og utøvelse av ulike kunstformer innen litteratur, musikk, dans, drama og bildekunst. I det estetiske perspektivet på barn vektlegges derimot barns sanselige og kroppslige ...
    • Barns estetiske læreprosesser 

      Bergsstrøm, Emilie Carlsen (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstilling: «Hvordan kan man legge til rette for estetiske læreprosesser i barnehagen?». Målet for denne oppgaven er altså å finne ut av hva som kreves av oss som jobber i barnehagen for at barna skal få mest mulig ...
    • Barns estetiske uttrykk 

      Olsen, Marianne (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan fremme barns estetiske uttrykk?
    • Barns fysiske form og KMI 

      Nistad, Martin Bjørnestad (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Er det forskjeller mellom barn med lav og høy kroppsmasseindeks når det gjelder fysisk form?
    • Barns glede og samhold gjennom musikk: Hvordan kan musikk bidra til samhold og glede hos barn 

      Smevik, Espen Marsfjell (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan musikk bidra til samhold og glede hos barn?
    • Barns hemmelige habitater: En kvalitativ studie i barns sosiale og språklige erfaringer når voksne ikke er tilstede. 

      Andersen, Eirik Håkensen (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hva kjennetegner hemmelige habitater og hvilke sosiale og språklige erfaringer kan barna få når de voksne ikke er tilstede?
    • Barns identitetsutvikling 

      Berg, Ragnhild (Bachelor thesis, 2021)
      Når jeg skulle komme fram til problemstillingen i oppgaven min landet jeg raskt på noen nøkkelbegrep. Det skulle handle om identietsutvikling og de voksnes rolle. I løpet av perioden har har jeg formulert problemstillingen ...
    • Barns jevnalderrelasjon i et krysskulturelt perspektiv: På hvilken måte kan forskning gjort i andre kontekster gi økt innsikt i barnehagelærerens arbeid med krysskulturelle barn? 

      Nilsen, Malin Arnesen (Bachelor thesis, 2020)
      I denne oppgaven skal jeg undersøke forskningsfeltet som omhandler barns jevnalderrelasjoner- og interaksjoner i institusjoner for tidlig barndom på kryss av majoritets og minoritetsverdener. Dette gjøres på bakgrunn av ...
    • Barns kjønnsuttrykk 

      Hage, Siri Hemmingby (Bachelor thesis, 2021)
      Som barn var jeg ei skikkelig “guttejente”. I mine valg av klær, leker og aktiviteter så var hovedfokuset mitt at det skulle være tøft. Jeg hadde ingen ønske om å være søt eller å være som de andre jentene. Jeg ville gå i ...
    • Barns kropp, seksualitet og utforskning 

      Eriksen, Kaya Meisingset (Bachelor thesis, 2022)
      Temaet for min oppgave ble satt relativt tidlig i prosessen, likevel brukte jeg en stund på å formulere min problemstilling. Ved oppstart av prosjektet ble jeg tipset om en artikkel skrevet av Øystein Skundberg, hvor han ...
    • Barns kunnskaper og holdninger om Insekt i barnehagen 

      Ugwu, Chinazor Monalisa (Bachelor thesis, 2023)
      I denne bacheloroppgave vil jeg skrive om barns kunnskaper og holdninger om insekt i barnehagen. Jeg valgte temaet på grunn av sin verdi og viktighet i naturen. Innsekter tar med pollen fra blomsten i en plante til blomsten ...
    • Barns kunstmøter i uteområdet 

      Kristiansen, Veronika Walla (Bachelor thesis, 2022)
      Å formulere problemstillingen min var også en prosess som gikk over lengre tid. Jeg var først inne på tanken om å utforske hvordan personalet skaper kunstfaglige aktiviteter i ute rommet sammenlignet med inne. Inspirasjonen ...
    • Barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen: hvordan kan barnehagens utemiljø bidra til å stimulere fireåringens lek? 

      Lid, Ragnhild Sørgård (Bachelor thesis, 2020)
      Gjennom praksis og jobb har jeg fått erfart en rekke forskjellige barnehager, med forskjellig fokus, oppbygning og størrelse. Med denne erfaringen dannet jeg meg et bilde av at barn i barnehager med friluftslivfokus, der ...
    • Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll 

      Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2016)
      I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ...
    • Barns lek med brettspillet «Veien til Sola» 

      Halmøy, Harald Lund (Bachelor thesis, 2023)
      Den verden vi lever i er i stadig endring. Den blir mer digitalisert og utvikler seg raskere enn noen gang før. Dagens barn vokser opp i en verden sentrert rundt multimedia, som vil påvirke hva de kan gjøre og forstå ...
    • Barns lek med naturmaterialer 

      Spjøtvold, Ragnhild (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvilken innvirkning kan naturmaterialer ha på de yngste barnas lek, inne i barnehagen?
    • Barns lekemuligheter i naturen 

      Krogstad, Kamilla Rindal (Bachelor thesis, 2022)
      Både tema og problemstilling er i denne oppgaven inspirert av Meld. St. 6 (2019–2020) «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO». Formålet med Stortingsmeldingen er blant annet å sikre ...
    • Barns livsmestring og aktiv bruk av naturen i barnehagehverdagen 

      Spets, Trine (Bachelor thesis, 2023)
      Det er mye fokus på livsmestring i både barnehage og skole, hva legger vi i livsmestring hos barn, og hvordan velger vi å jobbe med et slikt viktig tema? Gjennom praksiserfaring i barnehage og barnehagelærerutdanningen min ...
    • Barns læring og utvikling i barnehagen: Læring og læringsmiljø 

      Fredagsvik, Marte (Bachelor thesis, 2020)
      Hva handler læring i barnehage om? Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver, heretter kalt "rammeplanen" skriver at læring i barnehagen skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplanen ...