Barns kunnskaper og holdninger om Insekt i barnehagen
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096888Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgave vil jeg skrive om barns kunnskaper og holdninger om insekt i barnehagen. Jeg valgte temaet på grunn av sin verdi og viktighet i naturen. Innsekter tar med pollen fra blomsten i en plante til blomsten i en annen som fører til et frø, og det blir til nye planter og samt sørge at plantene på jorda får frukt. Bærekraftig utvikling og barns naturopplevelser er viktige deler av barnehagens verdigrunnlag (Kunnskapsdepartementet, 2017). Ifølge av rammeplanen skal barnehagen gir rom at opplevelser og erfaringer i naturen som arena for lek, undring, utforskning og læring for å fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold som insekter og bidra til bærekraftig utvikling, og samt får kunnskap om dyr og dyreliv (Kunnskapsdepartementet, 2017). Dette mener at barnehagen har en viktig oppgave for å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn slik at barna får erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. Ut fra det kommet jeg med problemstillingen: Hvilke kunnskaper og holdninger har barn om insekt?