Barns jevnalderrelasjon i et krysskulturelt perspektiv: På hvilken måte kan forskning gjort i andre kontekster gi økt innsikt i barnehagelærerens arbeid med krysskulturelle barn?
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677961Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven skal jeg undersøke forskningsfeltet som omhandler barns jevnalderrelasjoner- og interaksjoner i institusjoner for tidlig barndom på kryss av majoritets og minoritetsverdener. Dette gjøres på bakgrunn av erfaringer gjort i utenlandspraksis i Botswana og innsikt i teori og forskning som ikke nødvendigvis er gjeldene på samme måte i minoritetsverdener. I tillegg skal jeg redegjøre for hvorfor det kan være hensiktsmessig for pedagoger og lærere å ha innsikt i dette teoretiske feltet, ulike kulturer og kontekster når man skal planlegge og utøve pedagogisk praksis i møte med et stadig mer globalisert og flerkulturelt samfunn. I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å gjennomføre en observasjonsstudie i en barnehage i Norge for å undersøke hvordan jevnalderrelasjonene utfoldet seg i en norsk kontekst. Men på grunn av Covid-19 viruset ble det nødvendig å endre metoden for innhenting av datamateriale da barnehager og samfunnet ellers ble stengt for en periode.