Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 899-918 av 1143
-
Risikofylt lek : en gevinst for livet
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hva er personalets oppfatning av risikofylt lek og dens betydning for barn? -
Risikofylt lek i naturen
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom egne erfaringer i oppveksten og i praksis gjennom barnehagelærerutdanningen har jeg landet på at risikofylt lek i naturen er noe som engasjerer meg, samtidig som at jeg mener det trengs mer drøfting rundt temaet ... -
Risikofylt lek og sikkerhet
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet? -
Risikofylt lek og skader
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan risikofylt lek hindre skader i barnehagen? -
Risikofylt lek: hvilken opplevelse har barn i barnehagen av den risikofylte leken
(Bachelor thesis, 2020)Risikofylt lek har vært en stor del av oppveksten min, og jeg har brukt mye tid på å være ute i naturen, slik som klatring i trær, rask løping, aking ned bratte bakker og være sammen med venner. Jeg har levd livet til ... -
Risikolek
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan forholder pedagogisk ledere seg til risikofylt lek og hvordan møter barnehagen barnas behov for slik lek? -
Risikolek i barnehagen : hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvilke muligheter har barna til å drive med risikolek i en gitt barnehages uteområde, kontra på tur? -
Risky Play and Children’s Well-Being, Involvement and Physical Activity
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children’s activities and experiences in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions are essential for children’s present and future lives. Playing is a vital activity in childhood, and playing is found to be ... -
Risky play in children’s emotion regulation, social functioning, and physical health: an evolutionary approach
(Peer reviewed; Journal article, 2022-12-19)The focus of this theoretical paper is to explore three biopsychosocial levels of children’s risky play: (1) mental health and emotion regulation, (2) social functioning and challenging norms, and (3) physical health and ... -
Robuste barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: «Hvilken forståelse har praksisfeltet om begrepet robuste barn?» -
The Role of Play and Objects in Children’s Deep-LevelLearning in Early Childhood Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023-07)This research investigates the significance of the physical environment in early childhood education and care (ECEC) institutions as a facilitator of deep-level learning. Building upon Laevers’ concept of deep-level learning, ... -
The Role of Self-Esteem in the Development of Psychiatric Problems: A Three-Year Prospective Study in a Clinical Sample of Adolescents
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Self-esteem is fundamentally linked to mental health, but its’ role in trajectories of psychiatric problems is unclear. In particular, few studies have addressed the role of self-esteem in the development of attention ... -
Rolleleken som en del av barnehagens språkmiljø
(Bachelor thesis, 2021)Det er tirsdag morgen, og inne på storbarnsavdelingen Maurtua leker en liten gruppe barn familie. Adnan og Maria (begge 5 år) er foreldrene i familien. Ole (4 år) er lillebror, mens Sara (6 år) er storesøster. Jens (5 år) ... -
Rom for ro gjennom pedagogisk nærvær og kunstfag
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan legge til rette for at barn skal lære å ta vare på seg selv og utvikle en selvomsorg for eget behov for ro i hverdagen? -
Rommet med det rare i
(Bachelor thesis, 2016)Problemstilling: Hvordan kan 2-3 åringer ta i bruk et rom iscenesatt med gjenbruksmaterialer, og hvordan kan materialene være med på å berike barnas lek? -
"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
(Journal article, 2013)Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ... -
Rytme, sang og dans i barns hverdagsliv : hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kommer rytme, sang og dans til uttrykk i barns hverdagsliv i Swaziland og Norge? -
Samarbeid på tvers for barnets beste i lys av tillit
(Chapter, 2017)I dette kapitlet belyses og drøftes forskjellige sider ved samarbeid generelt, og tverrfaglige og tverretatlige samarbeid spesielt. Jeg reflekterer omkring tillit som mulig «gudestoff» i nære faglige og etiske møter mellom ... -
Samisk kultur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det i et eget avsnitt om samiske barns rettigheter knyttet til samiske barnehager, men gjelder også for samiske barn som går i barnehager utenfor samiske distrikt. I ... -
Samlingsstundens posisjon i en flerkulturell barnegruppe
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan samlingsstund være til inspirasjon for lek blant toddlere i en flerkulturell barnegruppe?