Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 924-943 of 1143
-
Samtaler i barnehagens hverdag: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legger én barnehage til rette for samtaler med flerspråklige barn -
Samtaler under måltider i barnehagen: hvordan legger personalet til rette for samtaler under måltider på en storbarnsavdeling?
(Bachelor thesis, 2020)I Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i barnehagen, står det at måltidene i barnehagen skal være en pedagogisk arena der barna får medvirke i mat- og måltidsaktiviteter (Helsedirektoratet, 2018). Det å ha ... -
Sang og flerspråklighet
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom tre år ved Dronning Maud Minne Høgskole, fordypningen mangfoldig språkmiljø, samt praksis har jeg fått særlig øynene opp for flerspråklighet. Gjennom et endrings- og utviklingsarbeid i tredjeårspraksis der jeg ... -
Sang og musikk i barnehagens rutinesituasjoner: Et verktøy for å skape gode samspillsopplevelser?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan man skape gode samspill i barnehagens rutinesituasjoner ved bruk av sang og musikk? -
Sang og musikkvalg i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke pedagogiske begrunnelser ligger til grunn for valg av sang og musikkrepertoar for de minste barna i barnehagen? -
Sang og språkutvikling
(Bachelor thesis, 2023)Min interesse for sang og de yngste barna er et omfattende tema, og jeg har derfor brukt mye tid på å snevre inn en problemstilling. Ettersom sang innebærer bruk av stemmen valgte jeg å gå i retning mot språk. Jeg har ... -
SCESAM : et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn
(Chapter, 2017)Prosjektet SceSam - interaktive dramaturgier i scenekunst for barn ble utviklet på bakgrunn av behovet for kunnskap og mangelen på utdanning i feltet kunst for barn. Med SceSam ønsket vi å legge til rette for å bidra ... -
Se hva jeg forteller uten ord! : hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvordan kan voksne i barnehagen bruke musikk for å skape gode samspillsituasjoner med de yngste barnehagebarna? -
« Se kor høyt æ e nu da! » : Om barns motivasjon og mestring
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan henger mestringsfølelsen sammen med barns motivasjon til å klatre i trær ? -
Se tonene! Hør bildene!
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg sett på hva kunstfag kan bidra med i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Jeg har tatt utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan kan spesialpedagoger bruke kunstfaglige aktiviteter for å åpne ... -
Selvregulering
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren fremme barns evne til selvregulering, med utgangspunkt i trygghetssirkelen? -
Selvregulering hos barn: En kvalitativ studie som tar for seg selvregulering hos barn i barnehagealder og hvordan man kan arbeide med dette i en Montessoribarnehage
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan arbeider en Montessoribarnehage med selvregulering? -
Ser du meg godt nok nå ?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven har fokus på ivaretakelse av barns følelser. Jeg valgte ganske raskt hvilket tema jeg skulle gå for da jeg syns det er relevant og viktig at vi barnehagelærere har en god del kunnskap angående barns ... -
Ser du meg? En kvalitativ studie om hva et stille barn er, og hvordan de kan medvirke i uteområde.
(Bachelor thesis, 2023)Gjennom erfaring og praksis har jeg sett at det snakkes mye om de utagerende barna, og at de stille barna kan få mindre plass. Dette har gitt meg en interesse for å undersøke hvordan det jobbes for at de stille barna skal ... -
«Ser ikke de voksne at jeg vinker i lommen»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å belyse rollen til pedagogisk-psykologisk tjeneste i arbeid med barn med selektiv mutisme og hvilke muligheter og utfordringer som kan oppstå i forhold til tematikken. Følgende problemstilling ... -
«Sett mæ ned, æ vil gå sjøl»: Barns mestring og ergonomi
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan de yngste barna i barnehagen oppleve mestring ved at barnehagen benytter seg av ergonomisk verneutstyr? -
Silence, resistance, and acceptance? An analysis of early childhood education and care policy in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The main purpose of this article is to explore and develop a basic understanding of a new formulation of children’s learning within ECEC policies in Norway. In the Nordic Countries, one question of importance is the shift ... -
Sirkus i barnehagen
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan sirkus ivareta toddlerens kroppslige væremåte? -
«Sitt på gulvet med meg» : om betydningen for to-åringens lek at barnehagepersonalet sitter på gulvet
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilken betydning kan det ha for to-åringens lek at barnehagepersonalet sitter på gulvet? -
«Sjer du mæ?»
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: Hvordan ivaretas «barns beste» i et tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, barnevern og helsestasjon?