Ser du meg? En kvalitativ studie om hva et stille barn er, og hvordan de kan medvirke i uteområde.
Abstract
Gjennom erfaring og praksis har jeg sett at det snakkes mye om de utagerende barna, og at de stille barna kan få mindre plass. Dette har gitt meg en interesse for å undersøke hvordan det jobbes for at de stille barna skal få like stor plass i en barnegruppe som alle andre. I rammeplanen for barnehagen (2017, s. 9) står det at alle barn skal bli sett og anerkjent for akkurat den de er, gjennom å synliggjøre hvert enkelt barn og deres verdi i felleskapet. Selv om dette er noe alle som jobber i barnehagen skal jobbe med, så ønsker jeg å undersøke hvordan pedagoger jobber mer spesifikt med akkurat de stille barna. Derfor har jeg valgt problemstillingen: Hva er et stille barn, og hvordan kan de få medvirke i barnehagen?
Denne oppgaven er delt inn i tre hoveddeler som er: Teori, metode og drøfting. Teoridelen vil bli brukt som faglig forankring når jeg skal drøfte mine funn. Metode forklarer hvordan jeg har valgt å finne problemstilling, hvordan jeg undersøkte problemstillingen, og ulike hensyn og vurderinger som er tatt igjennom prosessen. Funn og drøfting vil bli tatt opp i samme del, fordi det var mest oversiktlig og relevant for oppgavens problemstilling. Til slutt skal jeg avslutte med å kort oppsummere funnene og eventuelt hva som kan gjøres videre.