Now showing items 883-902 of 1141

    • Refleksjon : fra bevisstgjøring til læring og utvikling 

      Madsen, Camilla Nordhagen (Bachelor thesis, 2016)
      Problemstilling: Hvordan kan refleksjon føre til bevisstgjøring, læring og utvikling i personalgruppa?
    • Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen 

      Finanger|, May Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av ...
    • Relasjon i foreldresamarbeid 

      Nubdal, Ida Amalie (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder med å etablere god relasjon med foreldre/foresatte i hente- og bringesituasjoner?
    • Relasjonen voksen-barn 

      Kjelsli, June (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg har valgt problemstillingen «Hvordan jobber tre barnehagelærere med relasjonen voksenbarn, og hvordan har Kari Papes relasjonskjema bidratt i arbeidet?» I lys av dette temaet har jeg valgt ut teori om relasjoner, ...
    • Relasjoner mellom voksne og de yngste barna i barnehagen 

      Gjelsten, Mariella (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan blir behovene til de yngste barna på ei 0-6års avdeling møtt ut fra trygghetsirkelen når de er sammen med de eldre barna, i forhold til når de er alene?
    • Relasjoner under koronapandemien 

      Sjøasæther, Silje Inderberg (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg er særlig interessert i å undersøke barnehagelærere sine relasjoner med barna under, og i etterkant av pandemien. Dette er fordi jeg har hørt ulike tanker og erfaringer knyttet til perioden, samtidig som jeg selv sitter ...
    • The relationship between indoor environments and children’s play – confined spaces and materials 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Storli, Rune; Sando, Ole Johan (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The provision of environments that support and afford play is fundamental for young children’s experiences, learning and development. Play environments of Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions are therefore ...
    • Report on Inclusive early childhood education and care in Southern and Eastern Africa. Action Research Projects 2018-2022 

      Luambano, Graceana; Stordal, Gjertrud; Sæther, Morten (Research report, 2023)
      This report presents the results of a professional development project in early childhood education (ECE), whose aim was to develop knowledge and strategies to promote inclusive education for all children in their early ...
    • Researching research affects: in-between different research positions 

      Johansson, Lolita; Moe, Merete; Nissen, Kjersti (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      A significant amount of research has highlighted the different ontological and epistemological dimensions of insider and outsider research positions. In the field of education, this topic could benefit from more research. ...
    • Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures 

      Gunnestad, Arve (Journal article; Peer reviewed, 2006)
      In this study I will explore how resilience is related to culture. Do different cultures generate resilience in different ways? As a background I present a model of resilience developed from a review of a number of studies ...
    • Resilience in Minorities 

      Gunnestad, Arve; Larsen, Anne-Mari; Nguluka, Stella (Journal article, 2010-01)
      In this study we compare the situation of two minorities, the San people of Botswana and the Travellers in Norway. We want to explore how their way of life, their culture, travelling then want to show how knowledge of ...
    • Resiliens : tidlig innsats for å bygge motstandskraft og mestringsevne hos barn i risiko 

      Gunnestad, Arve (Chapter, 2017)
      I dette kapitlet tar jeg opp resiliens som en tilnærmingsmåte med tanke på tidlig innsats for barn med spesielle behov med bakgrunn i et tverrkulturelt prosjekt. Jeg vil se hva som kan være utfordringer for en god utvikling ...
    • «Risiko for hva? For at de skal få noen skrubbsår, brekke et bein eller få hjernerystelse?» 

      Nyløkken, Ida (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvilke holdninger har personalet til risikofylt lek i barnehagen?
    • Risikofylt lek 

      Oshaug, Kristin Lyngen (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: I hva slags situasjoner og hvor opplever barn spenning i barnehagens uteområdet?
    • Risikofylt lek : en gevinst for livet 

      Svensli, Line Mari (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva er personalets oppfatning av risikofylt lek og dens betydning for barn?
    • Risikofylt lek i naturen 

      Selboe, Iver Andreas (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom egne erfaringer i oppveksten og i praksis gjennom barnehagelærerutdanningen har jeg landet på at risikofylt lek i naturen er noe som engasjerer meg, samtidig som at jeg mener det trengs mer drøfting rundt temaet ...
    • Risikofylt lek og sikkerhet 

      Nikolaisen, Marianne (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvilken oppfatning har foreldre/foresatte i barnehagen av risikofylt lek og hvordan mener de barnehagen forholder seg til det å ivareta barnas sikkerhet?
    • Risikofylt lek og skader 

      Gustad, Malin Gjengstø (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan risikofylt lek hindre skader i barnehagen?
    • Risikofylt lek: hvilken opplevelse har barn i barnehagen av den risikofylte leken 

      Sjaastad, Linda Gresseth (Bachelor thesis, 2020)
      Risikofylt lek har vært en stor del av oppveksten min, og jeg har brukt mye tid på å være ute i naturen, slik som klatring i trær, rask løping, aking ned bratte bakker og være sammen med venner. Jeg har levd livet til ...
    • Risikolek 

      Røsten, Therese (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan forholder pedagogisk ledere seg til risikofylt lek og hvordan møter barnehagen barnas behov for slik lek?