Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen
Abstract
Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av innflytelse på reglene i barnehagen. For å avgrense emnet har jeg valgt å sette søkelys på barnas medbestemmelse. Medbestemmelse er et begrep som går inn under medvirkning, men er et begrep som er mer tydelig. Jeg har valgt å fokusere mest på reglene jeg vil kalle de «uformelle konvensjonene» i barnehagen. De «uformelle konvensjonene» er reglene informantene ikke liker på barnehagen. Jeg har valgt å sette søkelys på om barna får muligheten til å diskutere reglene i samråd med voksnene, eller blir barna bestemt over og må høre etter. Rammeplanen sier «Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta» (Kunnskapsdepartemanget, 2017, s. 8). Danning og demokratiske prosesser handler om sosiale relasjoner og om barna får være med å forhandle om de «uformelle konvensjonene» og beslutningene som blir tatt. Eller blir barna bestemt over og må «høre etter» det voksnene sier. På bakgrunn av dette er min problemsstilling:
«På hvilken måte har barna medbestemmelse på de «uformelle konvensjonene» i barnehagen?»