• Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen 

      Isaksen, Maiken (Bachelor thesis, 2021)
      Det var allerede i slutten av min siste praksisperiode jeg bestemte meg for at samarbeid med minoritetsforeldre skulle bli temaet for min bacheloroppgave. Her fikk jeg observert både det formelle og det uformelle samarbeidet ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklege foreldre i barnehagen 

      Sørheim, Elisabeth Kronstad (Bachelor thesis, 2020)
      Tal frå Utdanningsdirektoratet viser at andelen av minoritetsspråklege barn i barnehagen stig. I 2019 var det 52300 minoritetsspråklege barn i norske barnehagar. Det er ein auke på 2,7 prosent frå 2018. Totalt er det 19 ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsspråklige foreldre i barnehagen « 

      Linn, Maja Solsem (Bachelor thesis, 2022)
      Grunnet den opplevde utfordringen i 3.klasse-praksis og en personlig og profesjonell opplevelse av ekskludering av minoritetsspråklige foreldre, fikk jeg en stor interesse for å lære mer om dette. Jeg fikk et stort ønske ...
    • Foreldresamarbeid og bruken av MyKid 

      By, Gøril (Bachelor thesis, 2021)
      Igjennom bacheloroppgaven min vil jeg finne ut om foreldresamarbeidet har blitt påvirket, både i positiv og negativ forstand, av de teknologiske appene, og da spesielt MyKid som er min forskningsapp. Med dette som mål ...
    • Foreldresamarbeid og digitale verktøy 

      Landrø, Andrea (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan bruken av digitale verktøy i pedagogisk dokumentasjon styrke relasjonen mellom barnehage og hjem?
    • Foreldresamarbeid til barnets beste 

      By, Ingrid Grønning (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder etablere et godt tverrfaglig samarbeid med foreldre/foresatte til barn med særskilte behov?
    • Foreldresamarbeid under koronapandemien 

      Berge, Ingrid Frigård (Bachelor thesis, 2021)
      Prosessen med å komme fram til en problemstilling har vært utfordrende, ettersom det er mye man kan skrive om når det kommer til foreldresamarbeid i barnehagen. Først tenkte jeg å ha fokus på inkludering av minoritetsforeldre, ...
    • Foreldresamarbeid, forskjeller og ulikheter 

      Hjelkrem, Marianne (Bachelor thesis, 2023)
      I løpet av mine tre år på Dronning Maud er foreldresamarbeid noe jeg føler jeg har fått for lite erfaring med. I praksis har det vært oppgaver knyttet til dette, men mye av det ble vanskeligere å gjennomføre på grunn av ...
    • Foreldresamarbeid- ved samlivsbrudd: hvordan håndterer barnehagelæreren foreldresamarbeid ved samlivsbrudd 

      Taraldsen, Tale Nordset (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg har brukt mye tid på å komme frem til en problemstilling som kunne passe temaet mitt og hvilket perspektiv jeg skulle velge. Erfaringene jeg har gjort meg har vært utfordrende og tøffe, noen nærmest usynlig og eller ...
    • Foreldresamarbeid: "Hvordan opplever ansatte i NN barnehage endringer i samarbeid med foreldre?" 

      Sandvik, Marit (Bachelor thesis, 2020)
      I løpet av mine praksisperioder i studiet har foreldresamarbeid vært et av de fagområdene jeg har likt godt å jobbe med. Jeg synes det har vært spennende å møte og bli kjent med ulike foreldre, og sett verdien av å knytte ...
    • Foreldreveiledning i barnehagen: hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med foreldreveiledning 

      Gjære, Marie (Bachelor thesis, 2020)
      Foreldresamarbeid har tradisjonelt stått sterkt i barnehagen, men i de siste årene har også foreldreveiledning blitt mer brukt (Glaser, 2018, s. 66). I Rammeplanen for barnehagen innhold og oppgaver (kunnskapsdepartementet ...
    • Formell veiledning i barnehagen 

      Dehli, Tonje (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan benytter to pedagogiske ledere formell veiledning i barnehagen, og hvordan begrunner de sin egen veiledningspraksis?
    • Forvaltning av barns rett til medvirkning 

      Lønseth, Ingrid (Bachelor thesis, 2023)
      I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket undersøke om barn opplever at deres stemme og tilstedeværelse er av betydning i barnehagehverdagen, og i hvilken grad de opplever å bli tatt på alvor. For å finne ut av dette har ...
    • Fotodokumentasjon og barnet som subjekt 

      Homlund, Lise (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet ivareta synet på barnet som subjekt, ved fotodokumentasjon i barnehagen?
    • Four- to six-year-old children’s experiences of participating in different physical environments and activities in early childhood education and care institutions in Norway 

      Sivertsen, Anne Holla; Moe, Børge (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Children’s well-being in early childhood education and care (ECEC) is associated with their participation in both planning and assessing ECEC activities. The aim of the study presented here was therefore to explore children’s ...
    • Förebyggande av sexuella övergrepp hos de yngsta barnen i barnehagen 

      Rödén, Linn Elisabeth (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hur arbetar barnehageläraren med att upptäcka och förebygga sexuella övergrepp ii barnehagen?
    • Fra bildebok til barneteater 

      Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Rønningen, Lene Helland (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Artikkelen følger en devised teaterproduksjon for barn som tar utgangspunkt i en bildebok av Lisa Aisato, En fisk til Luna (2014). I produksjonens forprosjekt benyttes en referansegruppe fra en barnehage bestående av ti ...
    • Fra snipp snapp til web og wap: Digital kompetanse i barnehagen 

      Skaar, Elin Sofie (Bachelor thesis, 2013)
      Tittelen på denne bacheloroppgaven er Fra snipp og snapp til web og wap!: Digital kompetanse i barnehagen. Problemstillingen det er jobbet med er I hvilken grad er de digitale verktøyene integrert i barnehagen. I denne ...
    • Fra student til barnehagelærer 

      Lindland, Marta Kristin Wigum (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvilke forventninger har barnehagen til en nyutdannet barnehagelærer, og hvordan møter man disse forventningene?
    • Fra student til lederskap. 

      Vagnild, Ulrik (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan utvikles identitet hos barnehagelæreren som blir leder for første gang?