Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen
Abstract
Det var allerede i slutten av min siste praksisperiode jeg bestemte meg for at samarbeid med minoritetsforeldre skulle bli temaet for min bacheloroppgave. Her fikk jeg observert både det formelle og det uformelle samarbeidet med ulike foreldre, og fikk være med på foreldresamtaler med foreldre fra en annen kultur enn meg selv. Der vi i etterkant reflekterte og diskuterte over foreldresamarbeidet, ulike tilnærmingsmåter og kommunikasjonsformer for samarbeid med minoritetsforeldre. Dette førte til at jeg ble enda mer interessert i temaet, samtidig som jeg begynte å stille meg spørsmål til hvordan jeg kunne bli god i å møte foreldre med en annen kulturell bakgrunn enn meg selv.
Med bakgrunn i min fordypning og mitt valg av tema, ønsket jeg å knytte dette opp med det å forstå den andres synspunkter og meninger uten å stå i de selv. Det ble derfor naturlig å knytte opp kultur -og kommunikasjonsforståelse, da jeg mener disse forståelsene er en forutsetning i et flerkulturelt samarbeid.
På grunnlag av dette ble problemstillingen min:
Hvordan arbeider pedagogiske ledere i møte og kommunikasjon med minoritetsforeldre?