Blar i DMMH Brage på tittel
Viser treff 285-304 av 1216
-
Developing professional ethical care through co-creation in ECEC in Norway: A qualitative study
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article analogizes findings from the project Children in Central Norway, Mental Health in ECEC. A preventive factor for children’s mental health in early childhood education and care (ECEC) is the sensitive relationship ... -
Diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser i barnehagealder : muligheter, begrensninger og risiko
(Chapter, 2017)Utgangspunktet for denne artikkelen er å utforske diagnosebegrepet og hvordan diagnoser knyttet til atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser benyttes overfor barn i barnehagealder. Atferdsforstyrrelser og ... -
Digital kompetanse i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024)«Hvordan engasjerer barn seg i digitale aktiviteter, og hvilket grunnlag kan det gi for lek og læring?» Med denne problemstillingen, ønsker jeg å finne ut hvilket utbytte barn får av å jobbe med digitale verktøy i ... -
Digital Lek
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven søker å utforske ulike forståelser av fenomenet digital lek, dataspill-mediet denne leken foregår i og den digitale kulturen som har dannet seg i kjølvannet av den digitale leken. Den tar utgangspunkt i ... -
Digital musicking: Musikalske møter mellom loop station og barn i eit post-humanistisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Kva kan oppstå av musicking i musikalske møter mellom barn og loop station gjennom performative prosesser, sett i eit post-humanistisk perspektiv? -
Digital praksis i barnehagen: En studie av kompetanse og holdninger til bruk av digitale medier i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Mine spørsmål som jeg ønsket å få svar på gjennom bacheloren min, var «Hvilken kompetanse og holdninger har egentlig de ansatte i barnehagen når det kommer til digitale medier, og har de forskjellige meninger?» Og «Hvordan ... -
Digitale fortellinger i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan man ved skapende bruk av digitale verktøy i et kunstfaglig perspektiv, fremme barns medvirkning og danning gjennom å lage en digital fortelling? -
Digitale mediers påvirkning på barndom og lek
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan bruker barn i dag ulike digitale medier som inspirasjon i og til lek? -
Digitale verktøy
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan den digitale kompetansen til personalet styrkes i barnehagen? -
Digitale verktøy
(Bachelor thesis, 2023)Gjeldene rammeplanen for barnehagen er fra 2017 og har et eget metodekapittel hvor forventninger til barnehagens digitale praksis blir beskrevet. Her kan vi lese om hvordan personalet skal jobbe med digital praksis og ... -
Digitale verktøy i barns lek i barnehagen : hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen? -
Digitale verktøy i prosjektarbeid
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan kan kreativ bruk av digitale verktøy fremme barns medvirkning i prosjektarbeid i en barnehage? -
Digitale verktøy og språkutvikling
(Bachelor thesis, 2022)Hovedmålet med denne oppgaven er å videreutvikle kunnskapen på hvordan man kan arbeide med temaet i arbeidslivet. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utarbeidet «hvordan arbeider to ulike barnehager pedagogisk ... -
Digitale verktøy som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov
(Bachelor thesis, 2015)Problemstilling: Hvordan kan digitale verktøy brukes som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov i barnehagen? -
Disability and the Imago Trinitatis
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper explores how a Trinitarian and relational interpretation of the imago Dei can help to liberate the notion of disability from the bonds of social and theological prejudice. My thesis is that a relational ... -
Distinct clusters of movement entropy in children’s exploration of a virtual reality balance beam
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)Although assessing motor competence is vital to advancing current understandings of motor development and its significance in various fields, no consensus exists on how the construct should be operationalised and measured. ... -
Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care
(Chapter; Peer reviewed, 2023)Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ... -
Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ... -
Dokumentasjon av barns skapende prosesser: hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå ved dokumentasjon av barns skapende prosesser?
(Bachelor thesis, 2020)I «Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver» fra 2017 står det i kapittel 7 som omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, blant annet om dokumentasjon. De skriver om hva hensikten med dokumentasjon er, og hvordan ... -
Drama og barns psykososiale utvikling
(Bachelor thesis, 2022)Når vi hører om drama i barnehagen tenker vi ofte på kostymer, improvisasjon, rollespill og fantasi, men det er mye mer som ligger i dette. Drama er blant annet en prosess hvor barn får utfolde seg kreativt, bearbeide ...