• Digitale mediers påvirkning på barndom og lek 

      Dyrkorn, Ine Jonette (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan bruker barn i dag ulike digitale medier som inspirasjon i og til lek?
    • Digitale verktøy 

      Rabe, Ida Kristine Kolstad (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan den digitale kompetansen til personalet styrkes i barnehagen?
    • Digitale verktøy 

      Andersen, Inger Lise (Bachelor thesis, 2023)
      Gjeldene rammeplanen for barnehagen er fra 2017 og har et eget metodekapittel hvor forventninger til barnehagens digitale praksis blir beskrevet. Her kan vi lese om hvordan personalet skal jobbe med digital praksis og ...
    • Digitale verktøy i barns lek i barnehagen : hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen? 

      Fredheim, Lone Elise (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvordan kan barnehagelæreren tilrettelegge pedagogisk for bruk av digitale verktøy i barns lek i barnehagen?
    • Digitale verktøy i prosjektarbeid 

      Teigen, Marte (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan kreativ bruk av digitale verktøy fremme barns medvirkning i prosjektarbeid i en barnehage?
    • Digitale verktøy og språkutvikling 

      Søbstad, Hilde Marie (Bachelor thesis, 2022)
      Hovedmålet med denne oppgaven er å videreutvikle kunnskapen på hvordan man kan arbeide med temaet i arbeidslivet. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utarbeidet «hvordan arbeider to ulike barnehager pedagogisk ...
    • Digitale verktøy som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov 

      Heggberget, Anne Mette (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Hvordan kan digitale verktøy brukes som et pedagogisk hjelpemiddel til barn med spesielle behov i barnehagen?
    • Disability and the Imago Trinitatis 

      Bjørnaas, Therese Marie Ignacio (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This paper explores how a Trinitarian and relational interpretation of the imago Dei can help to liberate the notion of disability from the bonds of social and theological prejudice. My thesis is that a relational ...
    • Distinct clusters of movement entropy in children’s exploration of a virtual reality balance beam 

      Lorås, Håvard Wuttudal; Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Storli, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023-10)
      Although assessing motor competence is vital to advancing current understandings of motor development and its significance in various fields, no consensus exists on how the construct should be operationalised and measured. ...
    • Does Leadership Matter? A Narrative Analysis of Men’s Life Stories in Early Childhood Education and Care 

      McHale, Joanne; Sullivan, Victoria; Ljunggren, Birgitte (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Early childhood education and care (ECEC) and early childhood centres (ECC) vary across countries and are embedded in their wider social and cultural contexts. However, difficulty with workforce gender balance, and in ...
    • Does time extend asymmetrically into the past and the future? A multitask crosscultural study 

      Callizo-Romero, Carmen; Tutnjević, Slavica; Pandza, Maja; Ouellet, Marc; Kranjec, Alexander; Ilić, Sladjana; Gu, Yan; Göksun, Tilbe; Chahboun, Sobh; Casasanto, Daniel; Santiago, Julio (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Does temporal thought extend asymmetrically into the past and the future? Do asymmetries depend on cultural differences in temporal focus? Some studies suggest that people in Western (arguably future-focused) cultures ...
    • Dokumentasjon av barns skapende prosesser: hvilke muligheter og utfordringer kan oppstå ved dokumentasjon av barns skapende prosesser? 

      Foss, Rikke Aletta Adomat (Bachelor thesis, 2020)
      I «Rammeplan for barnehagen- innhold og oppgaver» fra 2017 står det i kapittel 7 som omhandler barnehagen som pedagogisk virksomhet, blant annet om dokumentasjon. De skriver om hva hensikten med dokumentasjon er, og hvordan ...
    • Drama og barns psykososiale utvikling 

      Brusletten, Vebjørn (Bachelor thesis, 2022)
      Når vi hører om drama i barnehagen tenker vi ofte på kostymer, improvisasjon, rollespill og fantasi, men det er mye mer som ligger i dette. Drama er blant annet en prosess hvor barn får utfolde seg kreativt, bearbeide ...
    • Drama og dramatisk lek 

      Rødland, Martine Støhle (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan arbeid med drama være med på å inspirere barns dramatiske lek?
    • Drama som metode for å formidle og utforske bøker med utfordrende tematikk 

      Brusveen, Malin Stenersen (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan vi formidle og utforske litteratur med vanskelig tematikk?
    • Dramafag i barnehagen 

      Vang, Siw Amdam (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen for dette prosjektet er som følger; «Hvordan kan dramapedagogisk arbeid være et verktøy for relasjonsbygging i barnegruppa»? Med dramapedagogisk arbeid mener jeg konkrete måter å jobbe pedagogisk ...
    • Dramafaget i førskolegruppen 

      Ree, Marius Vartdal (Bachelor thesis, 2023)
      Når vi blir født, entrer vi livets scene og blir møtt med en form for forventninger allerede før vi tar vårt første åndedrag. Gjennom livet utvikler vi en personlighet som endres i samspill med omgivelsene våre, og disse ...
    • Dramaforløp og estetiske prosesser. 

      Kårli, Kamilla (Bachelor thesis, 2021)
      Barna har innetid, og de sitter ved bordet på avdelingen og fargelegger tegninger. Mens de fargelegger lytter de til musikk og lydbok. Praksislærer og jeg sitter ved siden av dem og fargelegger vi også. Plutselig spør den ...
    • Dramapedagogisk arbeid i barnehagen 

      Børnes, Hilde (Bachelor thesis, 2023)
      Eg har vald fleire anledningar opplevd at drama er hjelpsamt i situasjonar kor det er eit behov for leiing i barnegruppa. Dette er noko som fascinerer og interesserer meg, som gjer at eg har ein naturleg nysgjerrigheit for ...
    • Dramatisering i endrings- og utviklingsarbeid 

      Bråten, Helga (Bachelor thesis, 2022)
      Fortellinger har hatt stor tiltrekningskraft på meg fra barndommen av. Når fortellingen utvides med dramatiske virkemidler har jeg opplevd at både narrativet og kraften i fortellingen forsterkes. Dramafagets plass i ...