• Barns seksualitet 

      Ellingsen, Ina Aarstein (Bachelor thesis, 2024)
      Kropp og seksualitet er et tema som er viktig og aktuelle i samfunnet og i barnehagen. Barna blir gjennom sosiale medier og ulike informasjonskanaler eksponert for dette. Det er svært viktig at voksne i barnehagen kan møte ...
    • Barns seksualitet : "Hvordan jobber barnehagen med barns seksualitet og hvordan veileder pedagogisk leder personalet og foreldre i det forebyggende arbeidet?" 

      Lund, Grethe (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan jobber barnehagen med barns seksualitet og hvordan veileder pedagogisk leder personalet og foreldre i det forebyggende arbeidet?
    • Barns selvfølelse: hvordan kan barnehagelæreren med sin kunnskap fremme barns selvfølelse i barnehagen? 

      Elvegård, Beate Våtvik (Bachelor thesis, 2020)
      Hver dag tar jeg imot barn som skal tilbringe mange timer i barnehagen. Hvilken påvirkningskraft jeg har som barnehagelærer for hvordan dagene til disse barna blir, er noe jeg ofte tenker over. Jeg tenker ofte over hvordan ...
    • Barns selvstendighet: hvordan jobber ansatte i barnehagen med barns selvstendighet i dagligdagse situasjoner? 

      Norås, Hanne (Bachelor thesis, 2020)
      I min siste praksisperiode i tredje klasse, hadde jeg praksis i en barnehage som jobber mye og bevisst med at barn skal medvirke mest mulig i hverdagen sin. Jeg ble veldig imponert av treåringene som skrapte, skylte og ...
    • Barns sosiale samspill gjennom musikk 

      Rottem, Synnøve Flo (Bachelor thesis, 2021)
      I alle praksisperiodene mine har jeg brukt musikk aktivt både for og med barna. Det har vært et område jeg føler vi alle kan møtes på samme nivå, og snakker det samme språket uavhengig av ulike forutsetninger som språk, ...
    • Barns spontane musikalske uttrykk 

      Wiggen, Ingvild Adelaide Hegvik (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet på en småbarnsavdeling legge til rette for å fremme barns spontane musikalske uttrykk?
    • Barns språkstimulering med hjelp av alternativ supplerende kommunikasjon 

      Megård, Iselin (Bachelor thesis, 2022)
      Problemstillingen jeg har valgt er: «På hvilken måte ASK kan støtte språkutviklingen for alle barn i barnehagen?». Dette med bakgrunn i min fascinasjon for hvordan alternativ supplerende kommunikasjon ble aktivt ...
    • Barns undring 

      Sundvold, Silje B. (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hva tenker personalet om barns undring og hvilke utfordringer byr arbeidet på?
    • Barns undring 

      Midtlyng, Henriette (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å se på barns undring og hvordan barnehagelærerne forstår barns undring i barnehagen. Jeg ønsker å finne ut hvilket forhold informantene har til undring og hvordan de arbeider med temaet ...
    • Barns undring 

      Risvik, Emma Karoline (Bachelor thesis, 2024)
      I barnehageloven, som er en lov alle barnehager må følge står det at barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertvang. (Barnehageloven, 2005, § 1). Hvert barnehageår lages det en årsplan som barnehagen skal ...
    • Barns Undring 

      Isehaug, Cornelia S. (Bachelor thesis, 2024)
      I rammeplanen for barnehagen er det fastslått at undring skal være en del av barnehagehverdagen. «Undring» og «undre» blir nevnt 13 ganger i rammeplanen. Noen eksempler på dette er at barnehagen skal vise hvordan alle kan ...
    • Barns undring 

      Risvik, Emma Karoline (Bachelor thesis, 2024)
      I barnehageloven, som er en lov alle barnehager må følge står det at barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertvang. (Barnehageloven, 2005, § 1). Hvert barnehageår lages det en årsplan som barnehagen skal ...
    • Barns undring i naturen 

      Fiske, Sindre (Bachelor thesis, 2023)
      Begrepet undring finner vi i rammeplanen, barnehageloven og FN`s barnekonvensjon. Dette gjør at barnehager er pålagt å gi rom for barns undring i hverdagene i barnehagen. Som ansatt i barnehagen har man et ansvar for å ...
    • Barns undring i naturen: Hvordan kan personalet i barnehagen støtte barnas undring i naturen om vinteren? 

      Saltrø, Ola Øyan (Bachelor thesis, 2020)
      Temaet undring har fått mer fokus i de siste årene, blant annet i den nye Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017) og da Barnehagedagen i 2019 ble arrangert, inneholdt den også temaet nysgjerrighet og undring. ...
    • Barns undring i utemiljøet: hvordan kommer barns undring til syne i utemiljøet? 

      Edvardsen, Victoria (Bachelor thesis, 2020)
      Der noen anerkjenner barns undringsuttrykk og bruker til det pedagogiske arbeidet i barnehagen, og andre avfeier det, til tross for at det er en del av barnehagens formål og mandat. Undring er et begrep som er forankret i ...
    • Barns undring i uterommet 

      Nygård-Halvorsen, Ronja Emilie (Bachelor thesis, 2024)
      Etter interessen og fasinasjonen for temaet barns undring, og de ulike erfaringene jeg fikk etter praksisperiodene, samt fra å være vikar i ulike barnehager der jeg erfarte at flere av de voksne syntes det var mer krevende ...
    • Barns undring i utetiden om vinteren 

      Jamtøy, Ida Andrea (Bachelor thesis, 2024)
      I løpet av mine praksisperioder har jeg sett at barna undrer seg nesten hele tiden, de undrer seg gjerne sammen med flere barn. Under mine praksisperioder har jeg også opplevd at de ansatte ikke tar frem undringen i like ...
    • Barns undring over døden 

      Lilledalen, Ina Graabræk (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom barnehagelærer utdanningen får vi noe innsikt og kunnskap i hvordan vi kan ha slike undrende samtaler sammen med barna. Både om hva døden er, men også hva som kan skje etter den. Vi lærer litt om hvordan alt oppleves ...
    • Barns undring over døden 

      Kirkerød, Maria (Bachelor thesis, 2024)
      Problemstillingen jeg har valgt er: «Hvilken erfaring har de ansatte med barns undring over døden, og hvordan håndterer og opplever de denne undringen?»
    • Barns undring som ressurs 

      Nordahl, Øyvind Olaus (Bachelor thesis, 2022)
      Rammeplan for barnehagens innhold sier at barnehagen skal tilrettelegge for mangfold av naturopplevelser og at barna skal få oppleve naturen som arena for lek og læring (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.52). Personalet skal ...