Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 1083-1102 of 1231
-
Ta i mot og ta farvel
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for en trygg ankomst og avskjed om morgenen for de yngste barna i barnehagen? -
Teacher Nominations of Preschool Children at Risk for Mental Health Problems: how False Is a False Positive Nomination and What Make Teachers Concerned?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Identification attempts in populations with a low prevalence of problems usually result in a considerable number of false positives. Thus, the aim of the current study was to investigate the false positive rate following ... -
Teaching Cultural Heritage In Culturally Diverse Early Childhood Centres In Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article discusses teaching cultural heritage in culturally diverse Early Childhood Centres (ECCs) in Norway. What type of cultural heritage should be conveyed in an ECC with cultural diversity, and in what ways can ... -
Teamledelse : hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur?
(Bachelor thesis, 2017)Problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagepersonalet etter overgang fra gruppestruktur til teamstruktur? Hvordan kan teamledelse fremme et godt arbeidsmiljø og god kvalitet i barnehagen? -
Telling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Gjennom rammeplanen for barnehagen har Kunnskapsdepartementet definert mål og rammer for personalet i arbeidet med matematikk i barnehagen (Falck-Pedersen & Iversen, 2018, s. 29). I arbeid med matematikken er det kun ... -
Tettere på: en undersøkelse av ungdommers estetiske erfaringer med dans gjennom Den kulturelle skolesekken
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer ungdom i videregående skole forestillingen "Make me dance" gjennom den kulturelle skolesekken ? -
The embrained body of a child: On neurodidactics and edusemiotic 21st century becoming machines
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This is a sciencepoetical essay combining neurodidactics as an interdisciplinary research field representing an interface between neuroscience, didactics, and educational sciences with the potentials in and with recent ... -
The family house chronotope in three picture books by Gro Dahle and Svein Nyhus. Idyll, fantasy and threshold experiences
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The family house is a distinct and recurrent context for child protagonists in picturebooks by Gro Dahle and Svein Nyhus. Based on Mikhail Bakhtin’s concept of the chronotope, which denotes the unity of time and space in ... -
The Norwegian Early Childhood Education and Care institution as a learning arena: autonomy and positioning of the pedagogic recontextualising field with the increase in state control of ECEC content
(Journal article; Peer reviewed, 2017)When the responsibility for ECEC institutions was placed under Ministry of Education and Research in 2006, the ECEC institution as a learning area was brought in to the foreground in early education and care policy. Norwegian ... -
The Polyphonic Embodied Self and Educational Organization: A Case of Theory Transplantation
(Journal article; Peer reviewed, 2018-10)Building on Bakhtin’s theories of polyphony and carnival, the article develops the concept of the polyphonic embodied self and uses it to suggest ways of rethinking educational organizations. The article examines a special ... -
Tidlig innsats for å forebygge diskriminering
(Bachelor thesis, 2023)En av grunnene til at jeg har valgt forebygging av diskriminering på småbarnsavdeling som tema er fordi jeg har få erfaringer med fremheving av kulturelt mangfold i barnehagen. Det utgjorde min første problemstilling: ... -
Tidsklemmen : en studie om pedagogiske lederes tidsbruk i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hva handler tidsklemmen i barnehagen om og hvordan oppfatter pedagogiske ledere egen tidsbruk? -
Tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for trygg tilknytning i oppstartsfasen for de yngste barna i barnehagen? -
Tilrettelegging av barnehagens utområde for barn med bevegelseshemning
(Bachelor thesis, 2012)Problemstilling: På hvilken måte kan en barnehage tilrettelegge uteområdet for barn med bevegelseshemning? -
Tilrettelegging av fysisk aktivitet i barnehagen: Hvordan kan personalet i barnehagen tilrettelegge for at barn i 2-3 års alderen kan oppnå helsedirektoratets anbefaling om minimum 60 min aktivitet hver dag?
(Bachelor thesis, 2020)I følge SSB har hele 92,2% av alle barn mellom 1-5 år barnehageplass i Norge i dag (Statistisk sentralbyrå, 2020). Norske barn tilbringer i gjennomsnitt mellom 35 og 41 timer i barnehagen hver uke (Statistisk sentralbyrå, ... -
Tilrettelegging av fysisk aktivitet i barnehagens uterom på vinteren
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvilke erfaringer har personalet om tilrettelegging av fysisk aktivitet i barnehagens uterom på vinteren i en barnehage i Trondheim? Kommentar fra forfatter: Har valgt å intervjue en pedagogisk leder fra ... -
Tilrettelegging av kosthold og måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan tilrettelegges det for et sunt og godt kosthold i en ordinær barnehage, i forhold til en idrettsbarnehage -
Tilrettelegging av kosthold og måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Hvilke erfaringer har personalet i en idrettsbarnehage kontra en ordinær barnehage i tilrettelegging av kosthold og måltider? -
Tilrettelegging for fysisk aktivitet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Regelmessig fysisk aktivitet i oppveksten fremmer altså generelt god helse blant barn, noe Helsedirektoratet har tatt utgangspunkt i når de har utarbeidet rådene om fysisk aktivitet og stillesitting for barn og unge. De ... -
Tilrettelegging for interetnisk lek i barnehagen: Hvordan legger en barnehagelærer til rette for interetnisk lek ?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan legger en barnehagelærer til rette for interetnisk lek ?