Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078883Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører blant barnehagens omgivelser ønsker å påvirke barnehagens innhold og oppgaver. Det er derfor relevant å se nærmere på den utadrettede ledelsen hos styrerne.
Jeg har vært interessert i å finne ut av hvordan de eksterne aktørene påvirker den utadrettede ledelsen hos styrerne. Rammeverket for dette prosjektet har vært de fire lederfunksjonene Kjell Aage Gotvassli har som et utgangspunkt innen utadrettet ledelse (2021). Disse er politisk aktør, tilpasningsledelse, representant og konkurranseledelse. I sammenheng med disse lederfunksjonene har jeg to forskningsspørsmål; «Hvordan opplever styrere i kommunale barnehager å lede i møte med kommunen?» og «Hvordan opplever styrere i kommunale barnehager å lede i møte med eksterne instanser?»
For at kommunikasjonen mellom styrerne og kommunen som barnehageeier skal være betydningsfull, er det viktig at styrerne blir tatt på alvor og opplever støtte fra kommunen. Hovedsakelig kan dette ha stor betydning med tanke på funksjonene politisk aktør og tilpasningsledelse, da krav og forventinger potensielt kan påvirke barnehagen i stor grad. For styrerne som representant i møte med foresatte, er samarbeid svært viktig. Dette gjelder også samarbeidet med den pedagogisk-psykologisk tjenesten, barnevernet, skolen og helsestasjonen. Blant mine informanter opplevde de ikke konkurranse mellom barnehagene. Informantene opplevde istedenfor at foresatte besøkte ulike barnehager for å finne den barnehagen som passet best til sitt barn.
Mine funn viser til at det er nødvendig for styrerne i kommunale barnehager å forholde seg til omgivelsene i barnehagen. Styrerne skal også forholde seg til de eksterne instansene som barnevernet, pedagogisk psykologisk tjeneste, helsestasjonen og skolen. En annen aktør styrerne i kommunale barnehager må forholde seg til er kommunen som barnehageeier. Kommunen yter både støtte, veiledning, opplæring og krav. En god dialog og relasjon mellom instansene og kommunen er nødvendig for å kunne gi det beste barnehagetilbudet til barna. For å få et innblikk om hvordan styrerne opplevde den utadrettede ledelsen, har jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode. Jeg intervjuet styrere i kommunale barnehager som har gitt meg et innblikk i hvordan styrerne utøver den utadrettede ledelsen.