Udefinerbart materiale i barnehagen
Abstract
I løpet av min utdanning hos Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg vært i tre ulike praksisbarnehager. Fra disse praksisperiodene har jeg fått ulike erfaringer rundt temaet gjenbruk og bærekraft, og hvor aktivt barnehagene jobber med dette. To av barnehagene jobbet rundt temaet på grunn av søknadsprosessen til grønt flagg, og den siste jobbet aktivt med dette fordi de var en barnehage som tok inspirasjon fra Reggio Emilia sin pedagogiske filosofi. Det er den sistnevnte barnehagen, som jeg var min 1.års praksis, som inspirerte meg til å skrive bachelor med temaet udefinerbare materialer. Interessen jeg fikk for dette temaet har altså fulgt meg gjennom hele utdanningen, og førte til at det var akkurat dette jeg ville skrive bachelor om. Siden jeg i praksis har opplevd at få av de ansatte har mye kompetanse rundt temaet, har det inspirert meg til å utvikle min kompetanse med denne bacheloroppgaven, slik at jeg kan ta det med meg i arbeidslivet. Videre måtte jeg finne frem til hva jeg ville rette problemstillingen min mot. Skulle den ha fokus på personalet, rommet, eller barna? Jeg så gjennom andre bacheloroppgaver som Dronning Mauds har publisert for å få inspirasjon til problemstilling, hvor jeg så at det var få oppgaver som hadde valgt å se på hvordan barna bruker udefinerbare materialer i lek. Jeg har endret på problemstillingen etter jeg sendte ut samtykkeskjema til informantbarnehagene.
Problemstillingen jeg kom frem til er:
Hvordan bidrar udefinerbare materialer til fantasifull lek hos barn?
Med begrepet udefinerbare materialer mener jeg gjenbruks-, natur-, og konstruksjonsmaterialer, med størst fokus på gjenbruksmaterialer. Under begrepet lek tar jeg også med utforskning, skapende prosesser, undring og leken i seg selv.