• "Vi må starte i barnehagen": Å fremme psykisk helse gjennom relasjonsarbeid 

      Rekkedal-Svenson, Stian (Bachelor thesis, 2020)
      God psykisk helse er viktig for barns utvikling og evne til mestring (Skogen, Smith, Aarø, Siqveland & Øverland, 2018, s. 23). Barnehagen er en arena for å forebygge psykisk uhelse fordi 93.5% av alle barn fra to til seks ...
    • «..Vi tenker jo at de er forsinka..» 

      Bø, Tuva Elise (Master thesis, 2022)
      Denne forskningens tema handler om spesialpedagogens erfaringer med språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Språkkartlegging av flerspråklige barn med forsinket språkutvikling. Til forskningens ...
    • Videoproduktion im Geometrieunterricht - Ergebnisse des EU-Projektes ViduKids 

      Thiel, Oliver (Journal article, 2022)
      Den Aufbau und die Eigenschaften geometrischer Körper zu verstehen, stellt hohe Anforderungen an das räumliche Vorstellungsvermögen der Kinder. Beim Übergang vom konstruktiven Handeln mit Veranschaulichungsmaterial zu ...
    • Vidukids 

      Kringstad, Georg Nikolai (Bachelor thesis, 2022)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver 2017, (herav rammeplanen) trekkes det blant annet frem at personalet skal bruke digitale verktøy for å inspirere til matematisk tenkning (Utdaninngsdirektoratet 2017, s.54). ...
    • ViduKids - Kindergartenkinder produzieren mathematische Videos 

      Thiel, Oliver (Journal article, 2023)
      Mathematik im Kindergarten? Gibt es das? Für viele ist es unverständlich, dass sich bereits Kindergartenkinder mit sowas abstraktem und schwierigem wie Mathematik beschäftigen können und sollen. Doch Mathematik ist schon ...
    • Viktigheten av god omsorg til de yngste barna i barnehagen 

      Solli, Ida Østgårdsgjelten (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan legge til rette for omsorgsfulle relasjoner til de yngste barna i barnehagen?
    • Viktigheten med diskriminerings- og rasismeforebyggende arbeid i barnehagen 

      Langelid, Marthe Sommerville (Bachelor thesis, 2023)
      Rasisme og diskriminering er fortsatt utbredt i dagens samfunn, og det påvirker så mange områder av livene våre, arbeidsplassen inkludert. Jeg mener det er viktig at vi erkjenner at diskriminering ikke bare skjer på ...
    • Vilkår for måltidssamværet i barnehagen 

      Glaser, Vibeke (Chapter, 2017)
      Mange av våre samværsformer, derav måltidet, forblir ureflekterte praksiser om man ikke stopper opp og stiller spørsmål ved eksisterende praksis. I første del av artikkelen vil jeg med utgangspunkt i Elias' teori om utvikling ...
    • Vinterlig trivsel: Om betydningen om fysisk miljø og materialitet for 2-3 åringers subjektive trivsel 

      Murud-Riser, Tormod (Master thesis, 2019)
      Denne kvalitative studien undersøker hvilken betydning fysisk miljø og materialitet kan ha for 2-3 åringers subjektive trivsel i utetiden om vinteren i en midtnorsk barnehage. For å komme så nært barnas egne opplevelser ...
    • Virtual Risk Management—Exploring Effects of Childhood Risk Experiences through Innovative Methods (ViRMa) for Primary School Children in Norway: Study Protocol for the ViRMa Project 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Sando, Ole Johan; Lorås, Håvard Wuttudal; Kleppe, Rasmus; Storli, Lise; Brussoni, Mariana; Bundy, Anita; Schwebel, David C; Ball, David; Haga, Monika; Little, Helen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Research indicates that risky play benefits children’s risk assessment and risk management skills and offers several positive health effects such as resilience, social skills, physical activity, well-being, and involvement. ...
    • Voksen-Barn relasjon 

      Hansen, Aina (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan man som voksen i barnehagen skape gode relasjoner til alle barna?
    • Voksenrollen - Barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen 

      Åsvang, Celina Tro (Bachelor thesis, 2023)
      Hensikten med denne oppgaven er å belyse temaet voksenrollen for barns selvstendighet og medvirkning i barnehagen. Ved at barn får oppleve å klare ting på egenhånd og får lov til å medvirke i sin hverdag kan føre til at ...
    • Voksenrollen i musikksamling 

      Otnes, Hanne Sofie (Bachelor thesis, 2022)
      Én samlingsstund kan være inspirerende, gripende og magisk mens en annen ikke treffer barnas oppmerksomhet i det hele tatt. Mye avhenger av den voksne som planlegger og leder samlingen og den voksnes holdninger og væremåte. ...
    • Voksenrollen i utelek 

      Skjerså, Elin (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan kan personalet i utetiden arbeide med å fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek hos barn i alderen 3-5 år?
    • Voksenrollen i utelek: "hvordan kan de ansatte i barnehagen jobbe med å fremme et stimulerende miljø for kroppslig lek hos barna i alderen 3-6 år i utetiden?" 

      Solberg, Ida Olise (Bachelor thesis, 2020)
      Denne bacheloroppgaven handler om voksenrollen i barns kroppslige utelek. Dette er et tema jeg er opptatt av, fordi voksenrollen er utrolig viktig og jeg føler at det ikke er nok søkelys på tema. Det virker som om mange ...
    • Voksenrollen i uteområdet 

      Røsten, Marianne (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvilken betydning har personalet for barns fysiske aktivitet i utetida og hvordan kan personalet tilrettelegge for at barn skal få gode erfaringer med fysisk lek ute?
    • Voksenrollen og barns seksualitet 

      Slupphaug, Heidi (Bachelor thesis, 2022)
      Dagens syn på seksualitet preger oss fra langt tilbake i tid, og hvis vi skal forstå hvordan den har utviklet seg slik vi ser på den i dag er vi nødt til å se tilbake på historikk og diskurser. I mange år hadde mennesker ...
    • Voksenrollen og barns seksualitet: hvordan møter pedagogen barns utforskning omkring egen seksualitet? 

      Hell, Ann Kristin (Bachelor thesis, 2020)
      Kropp og seksualitet er temaer som er høyst aktuelle i dagens samfunn. Når barn vokser opp kan de bli eksponert for dette i sosiale medier og andre informasjonskanaler. Derfor er det viktig at vi voksne i barnehagen er ...
    • Voksenrollen ute : personalets arbeid tilknyttet barns lek i barnehagens uterom 

      Watne, Marita Bueide (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvilke roller har personalet når det kommer til barns utelek i eget uterom? Og arbeider personalet ulikt i de forskjellige aldersgruppene i barnehagen?
    • Voksenverdenens syn på medieinspirert lek 

      Johansen, Frida (Bachelor thesis, 2022)
      Jeg har lenge visst at min bacheloroppgave kom til å handle om barns lek på en eller annen måte. Barns lek er kanskje det jeg selv er mest opptatt av både som student og ansatt i barnehagen. I likhet med mange andre ...