Voksenrollen og barns seksualitet: hvordan møter pedagogen barns utforskning omkring egen seksualitet?
Abstract
Kropp og seksualitet er temaer som er høyst aktuelle i dagens samfunn. Når barn vokser opp kan de bli eksponert for dette i sosiale medier og andre informasjonskanaler. Derfor er det viktig at vi voksne i barnehagen er godt nok rustet til å møte barna i deres utforsking og undring rundt egen seksualitet. Jeg ønsker her å igjen trekke inn Vildalen (2014, s. 29). Hun beskriver at ved å snakke om seksualiteten i barnehagen gir man barn et godt grunnlag for å utvikle sin identitet og senere seksuelle liv. Som tidligere nevnt er pedagogens kompetanse innenfor området sentral for yrkesutøvelsen. Med bakgrunn i dette har jeg kommet frem til at mitt forskningsprosjekt skal ta utgangspunkt i problemstillingen:
«Hvordan møter pedagogen barns utforsking omkring egen seksualitet?»
I begrepet «møter» i problemstillingen viser til hvordan ansatte forstår og handler i situasjoner hvor barn utforsker egen seksualitet