• Trygge voksne på tur med små barn 

      Wiker, Synne (Bachelor thesis, 2023)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2021) står det under barnehagens verdigrunnlag at å møte barns behov for trygghet, omsorg og anerkjennelse er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen, samt å ...
    • Trygghet hos ettåringer i barnehagen 

      Berby, Ida Erlid (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvilke faktorer kan være med på å skape trygghet hos ettåringer i en basebarnehage?
    • Trygghet i oppstartsfasen 

      Fredriksen, Birgitte Aminda (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan arbeider en barnehage for å gi de minste barna en trygg oppstart?
    • Trygghet i tilvenning for 1-åringen 

      Sandø, Solveig (Bachelor thesis, 2021)
      Formulering av problemstillingen var viktig for meg for å få dekt det jeg ville belyse i oppgaven min. Jeg var usikker på hvor jeg ville legge fokuset og hvordan problemstillingen min skulle belyse det jeg ville skrive om ...
    • Tryggleik og relasjoner i barnehagen: "korleis jobbar barnehagelærarar med tryggleik for barna, med fokus på relasjoner" 

      Kvaslerud, Birjit (Bachelor thesis, 2020)
      I løpet av åra på Dronning Maud Minne høgskule for barnehagelærar har eg vore i praksis på forskjellige småbarnsavdelingar. Det har lært meg kor viktig det er med trygge relasjonar for dei yngste barna, då mange av barna ...
    • Tur i barnehagen: "Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur i barnehagen, og hva påvirker disse valgene?" 

      Vollen, Lasse (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstillingen tar utgangspunkt i erfaringer som er knyttet til turens innhold og nysgjerrighet rundt pedagogens valg i forbindelse med turen: «Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur ...
    • Tur med de minste barna i barnehagen 

      Hanssen, Trine Berg (Bachelor thesis, 2021)
      I min siste praksisperiode var jeg i en barnehage med friluftsprofil på en småbarnsavdeling. Gjennom praksisperioden fikk jeg, på grunn av min studieretning, være med på å styrke denne avdelingens friluftsliv, noe som ...
    • Udefinerbart materiale i barnehagen 

      Anfinset, Lea Marie (Bachelor thesis, 2022)
      I løpet av min utdanning hos Dronning Mauds Minne Høgskole har jeg vært i tre ulike praksisbarnehager. Fra disse praksisperiodene har jeg fått ulike erfaringer rundt temaet gjenbruk og bærekraft, og hvor aktivt barnehagene ...
    • Uformell tegning og formell tegneundervisning sett i lys av teori om lek. Om professor Liv Merete Nielsens bidrag for å fremme visuell kompetanse 

      Frisch, Nina Scott (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. ...
    • Ulike familieformer i barnehagen 

      Stenersen, Marta (Bachelor thesis, 2022)
      Vi var en gjeng som satt ved bordet og tegnet. Sj5,5 snur seg mot meg og spør: Hva var det du het igjen? Jeg svarer på litt tullete måte: Husker du ikke det? S tenker, så spør hun med et smil: hva het kjæresten din ...
    • Ull og toving 

      Røed, Else-Marie (Bachelor thesis, 2023)
      «Det er fortsatt mange av dem. Men sauen har mista rollen som landebygger, klesleverandør og landskapspleier. Til gjengjeld har den gitt mer kjøtt enn vi trenger» (Blix, 2018, s.8). Sauen har i mange år vært en viktig ...
    • Using self-made automata to teach STEM in early childhood teacher education 

      Thiel, Oliver; Lundheim, Rolv Sigmund; Hanssen, Signe Marie; Moe, Jørgen; Vaz-Rebelo, Piedade (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In recent decades, an increasing number of countries have integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) into their curricula for early childhood education and care (ECEC). In contrast to this trend, ...
    • Utadrettet ledelse hos styrere i kommunale barnehager 

      Trana, Tonje Sjøholtstrand (Master thesis, 2023)
      I dette prosjektet belyser jeg problemstillingen; Hvordan opplever styrere i kommunale barnehage å lede i møte med omgivelsene? Jeg ser på den utadrettede ledelsen hos styrere i kommunale barnehager da eksterne aktører ...
    • Utbredelse av konsepter i norske barnehager 

      Lund, Åse; Franck, Karianne; Juritsen, Trine Lise; Østmoen, Jostein Paulgård; Wilhelmsen, Terese (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I løpet av kort tid har konsepter, i form av standardiserte programmer og metoder tatt plass i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det gir et behov for mer forskningsbasert kunnskap om fenomenet. Denne artikkelen har ...
    • Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger 

      Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Chapter, 2021)
      Velkommen til antologien Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker ulike aspekter ved samarbeid i og mellom grunnskole, kulturskole og ulike ...
    • Uterommet si betydning i det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen 

      Lauvås, Ingvild Furnes (Bachelor thesis, 2015)
      Problemstilling: Kva slags betyding legg spesialpedagogar i bruk av uterommet i sitt spesialpedagogiske arbeid i barnehagen?
    • Utfordringer for førskolelærere fra friluftslinja i ordinære barnehager 

      Østreim, Hilde (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Er det vanskeligere å få utnyttet sin linjekompetanse fra "friluftslinja" i barnehager som ikke kaller seg natur- og friluftsbarnehager – og hva kan være utfordringene?
    • Utviklingen av undring i barnehagen: Hvordan har synet på undring utviklet seg i løpet av de siste tiårene? 

      Götzen, Johanne Luise (Bachelor thesis, 2020)
      I en av mine praksisperioder i løpet av min tid ved DMMH havnet jeg på en småbarnsavdeling hvor mange av barna ikke hadde mye verbalt språk enda. En dag vi gikk på tur i snøen snublet et av barna like ved en bekk, slik at ...
    • Utviklingsarbeid 

      Brevik, Cathrine Lossius (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan organiseres utviklingsarbeid i barnehagen, og hvilken rolle har intern veiledning i dette arbeidet? Styrers perspektiv.