Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 684-703 of 1143
-
Material as actor in the enactment of social norms: Engaging with a sociomaterial perspective in childhood studies to avoid the ‘traps of closure’
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article employs a sociomaterial perspective and explores how material artefacts take part in the enactment of social norms by analysing empirical examples from two different childhood studies projects in Norway. Drawing ... -
Materialer og inkludering
(Bachelor thesis, 2021)Gjennom min problemstilling ønsker jeg å finne perspektiver på hvordan vi kan jobbe med inkludering i barnehagen i forhold til å forebygge mobbing og utenforskap. Jeg prøver i oppgaven å finne ut hvilken rolle de skapende ... -
Materialer og møteplasser i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Du vet når du har samlet løv i en haug om høsten, og bare må hoppe i det? Sånn vil jeg at ungene skal føle det når de kommer til en ny møteplass i barnehagen.» (Fritt gjengitt fra intervju). Slik beskrev den ene informanten ... -
Matglede i barnehagen: Hvordan legger barnehagen til rette for at alle barn kan oppleve matglede
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å se på barnas rolle i måltidsituasjoner og hvordan personalet legger til rette for det gode måltidet. Etter flere år i yrket, med erfaring fra forskjellige barnehager, har jeg erfart ... -
Matglede og gode matopplevelser på tur i barnehagen
(Bachelor thesis, 2021)Måltidet er en stor del av barnas barnehagehverdag og av egeninteresse ønsker jeg å fokusere på måltidet på tur. Når man er på tur i et udefinerbart område, der barna gjerne har en annen tolkning av omgivelsene enn de har ... -
Mathematikangst bei angehenden frühpädagogischen Fachkräften: Bedeutsam für professionelles Wissen und Wahrnehmung von mathematischen Inhalten im Kita-Alltag?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Die Fähigkeit, mathematische Inhalte in Spielsituationen der Kindertagesstätte zu identifizieren, um diese für eine angemessene Förderung mathematischer Kompetenzen bei Kindern zu nutzen, kann als ein wesentlicher Bestandteil ... -
Måltid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan påvirker den frie dagsrytmen måltidsituasjonene i NN barnehage? -
Måltid og ernæring i ein friluftsbarnehage
(Bachelor thesis, 2014)Problemstilling: Korleis legg friluftsbarnehagen XX tilrette for måltid? Kva får barna i seg av mat i løpet av ei veke i barnehagen? -
Måltid som språklig arena hos de yngste barna i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Jeg skal se nærmere på samspill og språklig deltakelse i måltidsituasjoner med de yngste barna fordi ut fra egne erfaringer har jeg ofte opplevd at mange måltidsituasjoner har som mål å få i barna mat slik at de blir mette, ... -
Måltidet som ble en del av det pedagogiske arbeidet i barnehagen
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan arbeider en barnehage med måltidene som en del av det pedagogiske arbeidet ? -
Måltidet, mer enn bare mat
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hva kan være en god måltidsituasjon i barnehagen? -
Måltidsglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven skal jeg se på holdningene til personalet i barnehagen og hvordan disse påvirker måltidsgleden hos de yngste barna. Etter flere praksisperioder og arbeid ved siden av studiet, har jeg ulike erfaringer ... -
Med Under og brak. Barnehagekonserten i et relasjonelt perspektiv
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvilken innvirkning har kunstneriske virkemidler på publikumsrelasjonen i barnehagekonserten? -
Med-koreografi og med-dramaturgi som diffraksjon – med som metodologisk agent for skapende og forskende prosesser i Baby Body
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Baby Body var et kunstnerisk forskningsprosjekt som resulterte i en forestilling med samme navn for de aller yngste barna (0-3 år). Fire kunstnere, av dem to kunstner-forskere, var særlig involvert i prosessen med å skape ... -
Medarbeidernes motivasjon
(Bachelor thesis, 2023)Jeg har jobbet i barnehage i 6 år, og har sjeldent opplevd og vært umotivert. Det er gøy å jobbe i barnehagen, det er varierende og det er høyt tempo – akkurat slik jeg liker det. I løpet av de årene har jeg hatt mange ... -
Medvirkning i barnehagen for barn med ekspressive kommunikasjonsvansker
(Master thesis, 2022)Jeg har i studiet sett nærmere på tre spesialpedagogers erfaringer på barns medvirkning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke muligheter for medvirkning beskriver tre spesialpedagoger at barn med ekspressive ... -
Medvirkning i barnehagen: hvordan blir medvirkning forstått og praktisert av personalet i en barnehage som har fokus på inkludering?
(Bachelor thesis, 2020)Barns medvirkning er et sentralt tema i dag, spesielt etter paradigmeskifte mellom «human becomings» og «human beings» (Kristiansen, 2012, s. 189). Det å se på barnet som et subjekt fremfor et objekt gjør at barns medvirkning ... -
Medvirkning og de yngste barna i barnehagen: Kroppslig- og non-verbal kommunikasjon
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hva mener barnehagelærere ligger i begrepet medvirkning, og hvordan jobbes det med medvirkning blant de yngste barna i barnehagen? -
Medvirkning og demokrati i barnehagen: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan kan barnekonferanse fungere som metode for å legge til rette for barns medvirkning? -
Meiningsskaping i leik: Eit sosialsemiotisk og multimodalt perspektiv på barn si meiningsskaping av materiell i leik
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Korleis skaper barn meining av materiell når dei leikar