Browsing DMMH Brage by Title
Now showing items 853-872 of 1231
-
Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehagen – en arena for kvalifisering, sosialisering og subjektivering
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I studien undersøker vi hvordan grensekryssingen mellom arbeidet og styrerutdanningen bidrar til kvalifisering, sosialisering og subjektivering i rollen som leder i barnehager. Det teoretiske rammeverket er Biestas (2014) ... -
Natur- og friluftsbarnehagers arbeid med musikk: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvilke muligheter og utfordringer ser de pedagogiske lederne i barnehagen når det kommer til å jobbe med musikk ute på tur ? -
Natur- og friluftslivsstudenters syn på natur: hva mener Natur- og friluftslivsstudenter ved DMMH er viktig for pedagogisk arbeid i natur
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen er som følger; «Hva opplever Natur og friluftslivstudenter ved DMMH som viktig for pedagogisk arbeid med barn i naturen?». Den har som hensikt å belyse de tanker som disse studentene har om naturen, og ... -
Naturen som arena for barns læring: Hvordan erfarer barnehagelærer naturen som en arena for barns læring?
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan erfarer barnehagelærere naturen som en arena for barns læring? -
Naturen som didaktisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)Storli (2024, sitert i Sandgrind, 2024) utrykte at «dessverre er natur en trua art i barnehagen». Dette uttrykte han i forbindelse med sitt forskningsprosjekt, EnCompetence, på det fysiske miljøet i barnehagen. Dette viser ... -
Naturglede i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven er formålet å løfte opp temaet naturglede i barnehagen, hvor jeg skal undersøke hvilke erfaringer pedagogiske ledere har med å tilrettelegge for at barn kan oppleve naturglede i barnehagen. Naturglede ... -
Når et barns omsorgssituasjon vekker bekymring
(Bachelor thesis, 2022)Ifølge statistisk sentralbyrå, hadde 93,4% av barn i alderen 1-5 år plass i barnehagen i 2021 (SSB, 2022). Som ansatt i barnehage, møter man et mangfold av både barn og voksne. Dessverre er det slik at noen barn ikke har ... -
Når omgivelsene blir til lek
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan tar barna i bruk det fysiske miljøet til sin rollelek om vinteren ? -
Når saker blir lekesaker
(Bachelor thesis, 2024)Problemstillingen min har vært dynamisk gjennom hele prosjektet. I utgangspunktet før datainnsamlingen lød problemstillingen slik: «Hva kan skje med leken til ei barnegruppe på 6 barn i 5-årsalder, i et innemiljø med det ... -
Nedgang i Reggio Emilia inspirerede barnehageprofiler
(Master thesis, 2021)Reggio Emilia inspirationen har haft stor indflydelse i verden og der er brugt mange ressourcer på at fremme Reggio Emilia inspirationen indenfor det norske barnehagefelt. Den populære Reggio Emilia inspirerede barnehageprofil ... -
Neoliberalisering av normaliteten og det kompetente barnet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet presenterer et alternativt syn i debatten om tidlig innsats, med mål om å skape refleksjon omkring hva som anses som normalt, og utfordre forventninger og vurderinger av enkeltbarn innen en neoliberal diskurs. ... -
Norwegian preschool children´s knowledge about some common wild animal species and their habitats
(Peer reviewed; Journal article, 2023-09)It is crucial that future generations have the knowledge about nature and the willingness to make right decisions for sustainable development, including the halt of global biodiversity loss. Perception of species and the ... -
«Nu var du liksom mamman og æ var bebien» : om hvordan voksne kan forholde seg til barns dramatiske lek
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan voksne forholde seg til barns dramatiske lek? -
Nulltoleranse for krenkelse i spesialpedagogisk praksis
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan et utvalg spesialpedagoger i barnehagen forstår prinsippet om nulltoleranse for krenkelse. Forskning viser at barn med særskilte behov, som mottar spesialpedagogisk ... -
Nulltoleranse for krenkelser av barn
(Bachelor thesis, 2024)Før begynt studie og i løpet av min tid på barnehagelærerutdanningen, har jeg vært vitne til krenkelser i barnehagen. Krenkelser hvor barn er ufine med andre barn, eller verst av alt, hvor voksne krenker barn. Honneth ... -
Ny som leder
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: Hvordan kan en nyutdannet barnehagelærer utvikle egen lederrolle i barnehagen? -
Nyankomne barns opplevelse av trygghet og tilhørighet. En kvalitativ studie om tospråklige assistenters bidrag til opplevelse av trygghet og tilhørighet for nyankomne familier på en innføringsavdeling
(Bachelor thesis, 2018)Problemstilling: På hvilke måter kan tospråklige assistenter bidra til opplevelse av trygghet og tilhørighet for nyankomne familier på en innføringsavdeling? -
Nye lederroller i et utvalg kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere
(FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011) -
Nye perspektiver for forming med de minste
(Bachelor thesis, 2013)Problemstilling: Hvordan kan nye teoretiske perspektiver være med på og endre praksis for forming med 0-3 åringer i barnehagen? -
Nyutdannet barnehagelærer + omsorgssvikt = ?
(Bachelor thesis, 2023)I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, heretter omtalt som RP17, står det at «personalet skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette ...