• «Sitt på gulvet med meg» : om betydningen for to-åringens lek at barnehagepersonalet sitter på gulvet 

      Lillebostad, Marianne (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvilken betydning kan det ha for to-åringens lek at barnehagepersonalet sitter på gulvet?
    • «Sjer du mæ?» 

      Berg, Birgitte (Bachelor thesis, 2012)
      Problemstilling: Hvordan ivaretas «barns beste» i et tverrfaglig samarbeid mellom barnehage, barnevern og helsestasjon?
    • "Ska vi les en bok": En obersvasjonsstudie en planlagt bildebokformidling i barnehagen 

      Sponås, Marianne Løseth (Bachelor thesis, 2020)
      I løpet av mine snart tre år som student på DMHM har jeg gjennom praksis og teori erfart og reflektert og dermed fått nye synspunkt på barnehagelærer som yrke. Jeg har funnet ut hva det vil si for meg å være en trygg og ...
    • Skal vi undre sammen? 

      Rogne, Eira (Bachelor thesis, 2023)
      I rammeplanen beskrives undring som en arbeidsmetode som skal ligge til grunn for arbeidet i barnehagen. Som kommende profesjonsutøver kjenner jeg på dette ansvaret, og i utarbeidelsen av oppgaven stilte jeg meg selv ...
    • Skiglede i barnehagen 

      Tjetland, Renate Bergset (Bachelor thesis, 2021)
      Formålet med studien om skiglede i barnehagen er å se på hvilke faktorer som bidrar til barns glede på ski i barnehagen. For å begrense oppgaven har jeg valgt å fokusere på de eldste barna og har tatt for meg 5-åringers ...
    • Små barns kroppslighet 

      Sandmark, Nina (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan små barns kroppslighet bli ivaretatt og utfordret på en småbarnsbase?
    • Små barns rett til beskyttelse - med blikk mot utdanningsinstitusjoner 

      Mørland, Bodil (FoU i praksis 2010;, Chapter, 2011)
    • Små barns uteopplevelser 

      Haugen, Marit Elisabeth Storø (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hva kreves for at de minste i barnehagen skal få positive uteopplevelser?
    • Små barns vennskap 

      Walker, Janne (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Kan de yngste barna danne vennskap i barnehagen?
    • Småbarn i naturbarnehager om vinteren 

      Sando, Ole Johan; Lysklett, Olav Bjarne (FoU i praksis 2012;, Chapter, 2013)
    • Småbarn i utemiljøet: 2-åringens trivsel i utemiljøet om vinteren 

      Skavhaug, Hanne Stensrud (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvilke faktorer i barnehagens fysiske utemiljø virker inn på 2-åringens trivsel om vinteren?
    • Småbarns undring 

      Hjellbakk, Marlen Øen (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Korleis blir småbarns undring møtt av dei vaksne i barnehagen?
    • Smittevern og foreldresamarbeid 

      Kirkefjord, Kaja Suniva (Bachelor thesis, 2021)
      Mitt temavalg kom tidlig, og var preget av hva samfunnet gikk gjennom da koronapandemien brøt ut og da spesielt i tiden etter nedstengingen den 12.mars 2020. Pandemien førte til at regjerningen måtte lage mange retningslinjer ...
    • Social sustainability: Early childhood educators’ perspectives in creating a socially sustainable environment 

      Kontoh, Whitney Obour (Bachelor thesis, 2023)
      This bachelor thesis discusses kindergarten as an arena for social sustainability. This thesis focuses on the educators' roles in exposing children to the social factors within sustainable development. Since I have chosen ...
    • Social Sustainable Education in a Refugee Camp 

      Heldal, Marit; Hagen, Trond Løge; Olaussen, Ingvild Olsen; Haugen, Gry Mette D. (Peer reviewed; Journal article, 2021-04)
      The main objective of this article is to discuss how an Early Childhood Education and Care (ECEC) institution in a refugee camp can promote social sustainable education. By giving empirical examples of innovative pedagogical ...
    • Sociometry in democracy 

      Kristoffersen, Børge (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article has as its starting point on an early sociometric practice which was based on ideas of democracy and a theatrical cultural practice in the United States in the 1930s. By combining a re-reading of the sources ...
    • Sosial kompetanse i pensumlitteraturen 

      Landvik, Petter Roen (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen for denne bacheloroppgaven er som følger «Hvordan blir begrepet sosial kompetanse belyst i pensumlitteraturen ved kunnskapsområde Barns, utvikling, lek og læring?». Denne problemstillingen tar ...
    • Sosial kompetanse og aldershomogen organisering 

      Schjetne, Kine (Bachelor thesis, 2021)
      Vi ser stadig en økning i ett-åringer som begynner i barnehagen. Fra 2019 til 2020 økte antall ett-åringer i norske barnehager med 1,8 prosentpoeng (Statistisk Sentralbyrå, 2021). De minste barna i barnehagen har ulike ...
    • Special education documents and young children's right to be heard 

      Franck, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2023-08)
      The aim of this article was to explore whether and how special education documents incorporate efforts to hear young children. The study is based on an in-depth analysis of expert assessments and individual education plans ...
    • Species Identification Skills in Teacher Education Students: The Role of Attitude, Context and Experience 

      Melis, Claudia; Falcicchio, Gabriella; Wold, Per-Arvid; Billing, Anna Maria (Peer reviewed; Journal article, 2021-05-23)
      Knowledge about local species and a positive attitude towards all living organisms are important to motivate the next generations to protect biodiversity. We compared local species identification skills and declared attitude ...