Skal vi undre sammen?
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3096147Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I rammeplanen beskrives undring som en arbeidsmetode som skal ligge til grunn for arbeidet i barnehagen. Som kommende profesjonsutøver kjenner jeg på dette ansvaret, og i utarbeidelsen av oppgaven stilte jeg meg selv spørsmålet: «er jeg klar for dette?». For å kunne handle i tråd med lovverk og styringsdokumenter kjenner jeg på et behov for kunnskap rundt temaet. Jeg har derfor valgt å undersøke hvordan ansatte i barnehagen opplever og tilnærmer seg arbeidet med undring i barnehagen. Jeg er opptatt av og engasjert i ansvaret vi har som voksne i barnehagen i møte med barn, og anser det som relevant med tilstrekkelig kunnskap for å handle i tråd med både mine egne verdier, og barnehagens verdigrunnlag. Denne oppgaven kan forhåpentligvis sette lys på temaet undring i barnehagen, og bidra til en økt bevissthet rundt arbeidet med det. Spørsmål som: «Hva er undring for de ansatte i barnehagen?», «Hvordan arbeider de med det?», og «Hva anser de som viktig i sin egen rolle?» har vært sentrale for meg i utarbeidelsen av oppgaven, og har til slutt munnet ut i problemstillingen: «Hvordan forstås undring av ansatte i barnehagen, og hvordan arbeider de med det?»