Blar i Mastergradoppgaver (Master's theses) på tittel
Viser treff 40-59 av 107
-
Hvordan kan avdelingsmøter bidra til faglig utvikling i barnehagen?
(Master thesis; Musical score, 2024)For å omsette rammeplanen i praksis trenger barnehagene kontinuerlig endrings- og utviklingsarbeid. Dette arbeidet må inkludere hele personalgruppen, og være preget av læring og refleksjon. Som leder i barnehage har jeg ... -
Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «Hvordan kan hun være med og danse, hun snakker jo ikke samme språk som oss? - Improvisasjon og dansekunst som et mulighetsskapende rom for barns deltagelse i scenekunsten, sett i et inkluderingsperspektiv» ... -
Hvordan oppleves det å jobbe som spesialpedagog ansatt i barnehagen uten kun å være knyttet direkte til enkeltvedtak ?
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Hvordan oppleves det å jobbe som spesialpedagog ansatt i barnehagen uten kun å være knyttet direkte til enkeltvedtak? -
Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelser av styring av barnehagesektoren og hvordan det kan påvirke styrers ledelse i barnehagen
(Master thesis, 2018)Tittel: Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? Oppgavens tema: En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelse av styring av barnehagesektoren og hvordan det påvirker styrers ... -
Hører du meg?
(Master thesis, 2022)Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin ... -
Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk ... -
Implementering av endringene i barnehageloven – en bevisstgjøringsprosess
(Master thesis, 2023)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvordan forstår barnehageledere begrepene i barnehageloven kap.8, og hvordan erfarer de implementeringsprosessen av endringene i barnehageloven? Har jeg forsøkt å få mer innsikt i og ... -
Inkluderende praksis i barnehagens fellesskap
(Master thesis, 2024)Utenforskap er et felles samfunnsproblem som krever langsiktige løsninger, samarbeid mellom fagfeltene og tidlig innsats (Regjeringen, 2024). Med innføring av det nye kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende ... -
Inkludering i lek for barn med nedsatt funksjonsevne
(Master thesis, 2021)Spesialpedagoger har en viktig rolle i å tilrettelegge for at barna de jobber med opplever inkludering i lek. Tidligere undersøkelser viser at barn med nedsatt funksjonsevne ikke blir inkludert i like stor grad som barn ... -
Inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i problemstillingen Hvilke forståelser, erfaringer og holdninger kan gjenfinnes blant barnehagelærere knyttet til arbeidet med inkludering og kulturelt mangfold i barnehagen? Har jeg forsøkt å få mer innsikt ... -
"Jeg tror vi lagde den der musikken". Et posthumanistisk perspektiv på pedagogisk ledelse av/for/med barn og foreldres demokratiske deltakelse i barnehagen
(Master thesis, 2020-10)Jeg har gjennom denne masteroppgaven forsøkt å få øye på hva kan oppstå i møte mellombarn, foreldre, pedagoger og pedagogisk dokumentasjon, og hva den pedagogiske dokumentasjonen bidrar med. Gjennom et posthumanistisk ... -
Jenter med ASF – forsvunnet i mengden
(Master thesis, 2022)Introduksjon: Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på kompetanse på høytfungerende jenter med autismespekterforstyrrelse (ASF), i barnehage og skole. Dette er et område som har fått lite oppmerksomhet i tidligere ... -
Kjente støtten din fra venstre i dag
(Master thesis, 2018)Styrerrollen i et oppvekstsenter – møtet mellom enhetsleder og styrer – et øyeblikks/potensialitets/bilde av en (barnehage)ledelse i bevegelse -
Klar for å rocke?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg rettet søkelyset mot hvordan barnehagebarn har uttrykt sine estetiske opplevelser på Rockheim, det nasjonale museet for populærmusikk. Sentralt er barn, musikk og museum. Det teoretiske grunnlaget ... -
Kom, så skrur vi på det magiske lyset!
(Master thesis, 2024)Nyere forskning viser at det leses mindre for barn i barnehager og i de norske hjem. Dette på tross av all kunnskapen vi har om hvor viktig det er for språkutvikling, leseferdigheter og ikke minst for utviklingen av ... -
Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg hvordan barn konstrueres i individuelle opplæringsplaner (IOP), og hvilke diskurser som kommer til uttrykk i disse spesialpedagogiske dokumentene. Vi er i liten grad bevisste på hvordan ... -
Lar du deg styre eller blir du styrt? En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne styringsforsøk
(Master thesis, 2018)Problemstilling: En undersøkelse av styreres strategivalg i møtet med eksterne interessenters styringsforsøk. Metode: For å belyse problemstillingen til denne masteroppgaven er det valgt en kvalitativ tilnærming. ... -
Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og utviklingen av barnehagen som en lærende organisasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har gjort et studie av den Regionale ordningen for barnehagebasert kompetanseutvikling og ønsker å utvikle noen begreper som kan bidra til å lede barnehagebasert kompetanseutvikling og utvikle barnehagen ... -
Ledelse av barnehager i konkurranse
(Master thesis, 2023)Barnehageforliket (St.meld. nr 24 (2002 - 2003)) hadde som mål å gjøre barnehage til et tilbud som var tilgjengelig for alle. For å oppnå dette måtte både nye plasser opprettes, og prisen senkes. Nye barnehager ble bygd, ... -
Ledelse av kvalitetsarbeid i barnehagen: en diskursanalytisk studie av politiske føringer for kvaliteten i den norske barnehagen
(Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgaven har vært å se hvordan føringer fra et politisk dokument er med å påvirke kvalitetsdiskursen og skape implikasjoner for ledelse av barnehagen. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet ...