Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelser av styring av barnehagesektoren og hvordan det kan påvirke styrers ledelse i barnehagen
Original version
Garseth, S. O. (2018). Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen? En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelser av styring av barnehagesektoren og hvordan det kan påvirke styrers ledelse i barnehagen. (Masteroppgave). Trondheim: Dronning Mauds Minne Høgskole.Abstract
Tittel: Hvordan påvirker styring av barnehagesektoren styrers ledelse i barnehagen?
Oppgavens tema: En undersøkelse om styrers erfaringer med og opplevelse av styring av barnehagesektoren og hvordan det påvirker styrers ledelse i barnehagen.
Problemstilling: Hvordan påvirker styringssystem rundt barnehagen styrers ledelse i barnehagen?
Metode: Det er brukt kvalitativ forskningsmetode, med gjennomføring av fem dybdeintervjuer med styrere i barnehage, for å innhente kunnskap fra barnehagefeltet knyttet til problemstillingen. Det er brukt fenomenologisk tilnærming i analysen av funnene.
Bakgrunn: Det er gjennomført store reformer, både på struktur- og innholdssiden de siste 20 – 30 årene i barnehagesektoren, og sektoren har fått en sentral plass på den politiske dagsorden i samme periode. Undersøkelsen prøver å få innsikt i styrers opplevelser og erfaringer med styring av barnehagesektoren og hvordan denne påvirker styrers ledelse i barnehagen. I denne oppgaven er styring definert som indirekte påvirkning av atferd mellom organisasjoner og utøves av myndighetene og ledelse som direkte påvirkning av atferd i organisasjoner og utøves av styrer i barnehagen. Oppgaven baserer seg på teori knyttet til styringsrelasjoner mellom aktører på ulike nivå, slik Børhaug og Gotvassli (2016) gjengir Schneider og Ingram, og ledelse og ulike perspektiver på lederrollen (Børhaug og Gotvassli, 2016). I tillegg er ledelse som funksjon (Strand, 2007), translasjonsledelse (Røvik, 2007), interessentmodellen (Skybakmoen og Behrens, 2010) og ledelse i det store og lille fellesskapet (Børhaug og Gotvassli, 2016 og Granrusten, 2016b) en del av teorirammen.
Resultater og funn: Undersøkelsen indikerer at styrers ledelse i barnehagen kan tenkes å variere med ulik styring av barnehagesektoren.