Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap
Abstract
Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk deltakelse. Problemstillingen for studien er: Hvilke erfaringer har spesialpedagoger i ungdomsskolen med høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring? På bakgrunn av at opplæring alltid må vurderes i lys av hensikten, er følgende forskningsspørsmål formulert: Hvordan kan barnets demokratiske medborgerskap forstås i lys av spesialpedagogenes erfaringer?
Studien er forankret i en hermeneutisk-fenomenologisk kunnskapstradisjon, og tar utgangspunkt i semistrukturerte intervju med tre spesialpedagoger med lang profesjonell erfaring. Empiri er drøftet i lys av blant annet Biesta (2010), Honneth (2007) og Ranciére (1999).
Funnene i denne studien gir innsikt i hvilke aspekt ved spesialpedagogenes erfaringer omkring temaet som utpeker seg som sentrale, og hvordan disse erfaringene videre kan belyse barnets demokratiske medborgerskap.