Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp
Original version
Strømsnes, M.K. (2019). Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp. Trondheim: DMMH.Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan barn konstrueres i individuelle opplæringsplaner (IOP),
og hvilke diskurser som kommer til uttrykk i disse spesialpedagogiske dokumentene. Vi er i
liten grad bevisste på hvordan diskursproduksjonen i barnehagen blir kontrollert og bestemt
av regler og selvfølgeligheter. En diskurs kan sies å bidra til å organisere måten verden
oppleves på ved å fungere som et filter, hvor alt rundt oss oppfattes og tolkes gjennom diskurser.
Det er lite forsket på individuelle opplæringsplaner i barnehagesammenheng. Ved bruk av dokumentanalyse med en diskursanalytisk tilnærming fokuserer analysen og drøftingen på hvilke bakenforliggende tankesett og forståelser som kommer til uttrykk i IOPene, samt hvilke konsekvenser dette kan tenkes å få for barnet, barnehagens pedagogiske praksis, og for
samfunnet for øvrig. Oppgaven tar for seg ulike perspektiver på barn og barndom, som blant
annet det kompetente barnet, barnet som rettighetsinnehaver, og barn som beings og
becomings. I tilknytning til barn med rett til spesialpedagogisk hjelp tar oppgaven for seg det
kategoriske og det relasjonelle perspektivet, som videre påvirker tilnærmingen til de spesialpedagogiske tiltakene.
Funnene indikerer at det er en tendens til at barn konstrueres som mangelfulle, som avvikende
fra normalen, og som ansvarlige for egen læring. I IOPene er det et også et stort fokus på læring og utvikling. Denne skoleforberedende læringsdiskursen diskuteres opp mot barnehagens mer helhetlige læringssyn. I tillegg drøftes mulige konsekvenser for inkludering og forståelser av barn i lys av diskursene beings og becomings. Funnene er ikke generaliserbare, men har til hensikt å belyse og skape diskusjon rundt hvilke tanker og forståelser om barn som kan sies å komme til uttrykk på det spesialpedagogiske området i barnehagen.