Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømsnes, Matea Rødli
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-07-02T12:33:57Z
dc.date.available2019-07-02T12:33:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationStrømsnes, M.K. (2019). Konstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelp. Trondheim: DMMH.nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2603217
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan barn konstrueres i individuelle opplæringsplaner (IOP), og hvilke diskurser som kommer til uttrykk i disse spesialpedagogiske dokumentene. Vi er i liten grad bevisste på hvordan diskursproduksjonen i barnehagen blir kontrollert og bestemt av regler og selvfølgeligheter. En diskurs kan sies å bidra til å organisere måten verden oppleves på ved å fungere som et filter, hvor alt rundt oss oppfattes og tolkes gjennom diskurser. Det er lite forsket på individuelle opplæringsplaner i barnehagesammenheng. Ved bruk av dokumentanalyse med en diskursanalytisk tilnærming fokuserer analysen og drøftingen på hvilke bakenforliggende tankesett og forståelser som kommer til uttrykk i IOPene, samt hvilke konsekvenser dette kan tenkes å få for barnet, barnehagens pedagogiske praksis, og for samfunnet for øvrig. Oppgaven tar for seg ulike perspektiver på barn og barndom, som blant annet det kompetente barnet, barnet som rettighetsinnehaver, og barn som beings og becomings. I tilknytning til barn med rett til spesialpedagogisk hjelp tar oppgaven for seg det kategoriske og det relasjonelle perspektivet, som videre påvirker tilnærmingen til de spesialpedagogiske tiltakene. Funnene indikerer at det er en tendens til at barn konstrueres som mangelfulle, som avvikende fra normalen, og som ansvarlige for egen læring. I IOPene er det et også et stort fokus på læring og utvikling. Denne skoleforberedende læringsdiskursen diskuteres opp mot barnehagens mer helhetlige læringssyn. I tillegg drøftes mulige konsekvenser for inkludering og forståelser av barn i lys av diskursene beings og becomings. Funnene er ikke generaliserbare, men har til hensikt å belyse og skape diskusjon rundt hvilke tanker og forståelser om barn som kan sies å komme til uttrykk på det spesialpedagogiske området i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherDronning Mauds Minne Høgskolenb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleKonstruksjoner av barn med rett til spesialpedagogisk hjelpnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopy Right DMMH;Strømsnes, Matea Rødli 2019nb_NO
dc.source.pagenumber64.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal