Hører du meg?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019204Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Spesialpedagoger spiller en sentral rolle i hvordan det kan legges til rette for at skoleelever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i sin skolehverdag. Flere barn og unge har behov for ASK og det har vært en økende trend på antall personer som blir diagnostisert med autismespekterforstyrrelser, der flere har behov for ASK. Med dette som grunnlag undersøker denne studien erfaringene, tankene og meningene til fire spesialpedagoger om elever med autisme sine uttrykksmuligheter med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan spesialpedagogen gjennom alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) legge til rette for at elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) skal få uttrykke seg i skolehverdagen?
Tilhørende forskningsspørsmål lyder som følger: «(1) Hvordan jobber spesialpedagogen for at elevene skal bli hørt i skolehverdagen?», «(2) Hvordan kan ASK brukes for å jobbe med utfordringene og mulighetene som kan oppstå i kommunikasjonen med elever med ASF?» og «(3) På hvilke måter kan spesialpedagogens egenskaper, og kompetanse på ASK og ASF påvirke elevenes tilgang på kommunikasjon?».
Studien avgrenses til spesialpedagogenes opplevelser og meninger knyttet til dette fenomenet. Forskningstilnærmingen som ble valgt for å få tak i spesialpedagogenes erfaringer var kvalitativ forskningstilnærming med intervju som forskningsmetode, derav semistrukturert intervju. Studien er inspirert av fenomenologisk-hermeneutikk, der spesialpedagogenes opplevelser blir beskrevet og sett i sammenheng med det teoretiske rammeverket.
Funnene som kom frem i denne studien gir innsikt i hvilke faktorer som påvirker hvilke muligheter elever med autisme og behov for ASK har til å uttrykke seg i sin skolehverdag. At elevene blir hørt er en faktor for elevenes uttrykksmuligheter. Det påvirkes av lovverk, hvilke valgmuligheter det finnes av de ulike verktøyene og hvordan spesialpedagogene legger til rette for valgmuligheter. Hvordan ASK kan brukes for å jobbe med de mulighetene og utfordringene som kan oppstå i kommunikasjon med elever med autisme bunner i de ulike kommunikasjonshjelpemidlene og hvordan spesialpedagogene bruker ASK for å gjennomføre dette. I tillegg påvirkes elevene med autisme og behov for ASK sine uttrykksmuligheter i skolen av kompetansen og egenskapene som foreligger hos de som arbeider med dette fagfeltet.