• Inkluderende fellesskap i naturen 

      Johansen, Elise Thune (Bachelor thesis, 2023)
      Jeg drøftet tema og tanker med både medstudenter og veiledere før jeg til slutt endte opp med problemstillingen «hvordan kan barnehagelærer tilrettelegge for inkludering og felleskap ved å bruke naturen?».
    • Inkludering av barn i forberedelser til turdag 

      Koen, Liv-Heidi (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan inkluderer 5 forskjellige barnehager barna i forberedelsene til en turdag?
    • Inkludering av barn med autisme i barnehagens utelek: "Hvordan kan personalet i barnehagen legge til rette for inkludering av barn med autisme i uteleken" 

      Kiste, Mailin Restel (Bachelor thesis, 2020)
      Å komme frem til en målbar problemstilling innenfor temaet har ikke vært enkelt. Siden barn med autisme er like forskjellige som alle andre barn finnes det ingen fasitsvar på hvordan det går an å tilrettelegge for god ...
    • Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek: pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging for alle barn 

      Gundersen, Lene (Bachelor thesis, 2020)
      Jeg ønsker, som jeg allerede har vært inne på, å få mer kunnskap om hvordan man som pedagogisk leder kan tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek. Inkludering er komplekst, men ...
    • Inkludering av barn med hørselshemming i barnegruppen 

      Leira, Sandra Emilie Vårvik (Bachelor thesis, 2021)
      Jeg ønsker å få et innblikk i hvordan det arbeides med barn med nedsatt hørsel i barnehagen, og hvordan man i praksis kan arbeide for å inkludere disse barna i barnegruppa og skape et fellesskap. Dermed er problemstillingen ...
    • Inkludering av barn med hørselshemming i barnehagen: Pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging 

      Svarva, Celine Kvernhusvik (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder tilrettelegge for at barn med hørselshemming i barnehagen blir inkludert i barnegruppa?
    • Inkludering av flerspra klige barn i lek 

      Ma, Yajun (Bachelor thesis, 2023)
      For å spisse temaet ‘inkludering av flerspråklige barn’ samt gir instruksjoner i praktisk arbeid, bestemte jeg at problemstillingen ble til: «Hvordan jobber pedagogisk leder for inkludering av flerspråklige barn i lek?»
    • Inkludering av flerspråklig barn i lek 

      Nogva, Sandra (Bachelor thesis, 2021)
      I møte med flerspråklige barn i praksis fikk jeg erfaringer med at det kan være utfordrende å delta i fellesskapet og lek når de ikke snakker fellesspråket. Jeg landet derfor på inkludering av flerspråklig barn i lek som ...
    • Inkludering av flerspråklige barn i lek 

      Bagøien, Maria Filippa Strandberg (Bachelor thesis, 2023)
      Vi lever i et mangfoldig samfunn som er preget av ulikheter innen kultur, etnisitet, religion og språk. Mangfoldet kan føre til utfordringer og konflikter i samfunnet, men det kan også være en kilde til utvikling og ...
    • Inkludering av flerspråklige barn i leken: hva gjør pedagogisk leder for å inkludere flerspråklige barn i leken? 

      Lindman, Patricia (Bachelor thesis, 2020)
      I Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at barnehagen skal bruke mangfold som ressurs og inkludere alle barn uansett bakgrunn, språk, etnisitet, kjønn og funksjonsevne. Barn som er flerspråklige ...
    • Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre 

      Wagle, Oda Sophie (Bachelor thesis, 2021)
      Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ...
    • Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken 

      Andersen, Oda Esphaug (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken?
    • Innspilt musikk i barnehagen 

      Ramstad, Henrikke (Bachelor thesis, 2021)
      Det vitenskapelige navnet for innspilt musikk er «fonogrammer». I min bacheloroppgave har jeg imidlertid valgt å anvende det ikke-vitenskapelige begrepet innspilt musikk. Siden begrepet brukes aktivt i problemstillingen ...
    • Interetnisk lek i barnehagen 

      Solberg, Malin (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hva kjennetegner interetnisk lek i barnehagen?
    • Interkulturell kompetanse i flerkulturelle barnehager 

      Følstad, Heidi Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Arbeidet med å utforme problemstilling har vært en lengre prosess, blant annet på grunn av kompleksiteten ved interkulturell kompetanse og ledelse. Med bakgrunn i de foregående punktene ønsket jeg å inkludere både ledelse ...
    • Inviter dem inn : hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier? 

      Kongsmo, Ida Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier?
    • Jeg vil også si noe … bare ikke høyt! 

      Bakken, Hanne Lundemo (Bachelor thesis, 2023)
      Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. ...
    • Ka tegne du? 

      Lian, Emilie Caroline Seehuus (Bachelor thesis, 2023)
      I Rammeplanens avsnitt om kunst, kultur og kreativitet står det presisert at «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få ...
    • «Kan jeg se på tissen din?»: Barns seksualitet 

      Jørstad, Charlotte (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan uttrykker barn sin seksualitet i barnehagen og hvordan kan personalet forholde seg til dette?
    • Kartlegging i barnehagen 

      Gjellan, Anne (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne ...