Inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek: pedagogisk leders arbeid med tilrettelegging for alle barn
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2686873Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Jeg ønsker, som jeg allerede har vært inne på, å få mer kunnskap om hvordan man som pedagogisk leder kan tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek. Inkludering er komplekst, men et inkluderende fellesskap kan defineres med begrep som tilhørighet, deltakelse og medvirkning. Ifølge Rammeplan for barnehagen: innhold og oppgaver, heretter referert til som rammeplanen, skal barnehagen bidra til at alle barn får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek, og må slik inkludere alle barn som går i barnehagen (KD, 2017, s.11). Inkludering står derfor svært sentralt på dagsordenen, og er noe jeg ønsker å erverve mer kunnskap om. Dette være seg hvordan tilrettelegging og inkluderingsprosessen for barn med funksjonsnedsettelse i uteleken fungerer i praksis. Problemstillingen min er dermed som følger:
Hvordan kan pedagogisk leder tilrettelegge for inkludering av barn med funksjonsnedsettelse i barnehagens utelek?