• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i Artikler (Articles) på utgivelsesdato 
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Artikler (Articles)
  • Blar i Artikler (Articles) på utgivelsesdato
  •   Hjem
  • Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  • Artikler (Articles)
  • Blar i Artikler (Articles) på utgivelsesdato
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i Artikler (Articles) på utgivelsesdato

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-20 av 112

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures 

      Gunnestad, Arve (Journal article; Peer reviewed, 2006)
      In this study I will explore how resilience is related to culture. Do different cultures generate resilience in different ways? As a background I present a model of resilience developed from a review of a number of studies ...
    • Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen? 

      Hopperstad, Marit Holm; Semundseth, Marit; Lorentzen, Rutt Trøite (Journal article, 2009)
      Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire ...
    • Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen 

      Nygård, Mette; Korsvold, Tora (Journal article, 2009)
      I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ...
    • Resilience in Minorities 

      Gunnestad, Arve; Larsen, Anne-Mari; Nguluka, Stella (Journal article, 2010-01)
      In this study we compare the situation of two minorities, the San people of Botswana and the Travellers in Norway. We want to explore how their way of life, their culture, travelling then want to show how knowledge of ...
    • Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen; Kennair, Leif Edward Ottesen (Peer reviewed; Journal article, 2011)
      This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ...
    • Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen 

      Åmodt, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ...
    • Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2012)
      Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ...
    • "Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir 

      Hopperstad, Marit Holm (Journal article, 2013)
      Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ...
    • Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole? 

      Semundseth, Marit (Journal article, 2013)
      Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ...
    • Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet 

      Hagen, Trond Løge (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Målet med denne studien var å forske på hvordan barn tar i bruk barnehagens uteområde til lek, og hvordan ulike faktorer som omhandlet utforming og innhold av komponenteri lekemiljøet påvirket leken. Datainnsamlingen var ...
    • Ibsen's two versions of The burial mound. A comparison of the stage directions of the two versions of the play 

      Gjervan, Ellen Karoline (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      In this article I compare and discuss the differing stage directions of the two versions of Ibsen’s play The Burial Mound. Furthermore, I explore how the variance regarding the stage directions of the two versions of the ...
    • Innledningsartikkel til spesialnummer om Barn og rom 

      Sandseter, Ellen Beate Hansen (Journal article; Peer reviewed, 2015)
    • Characteristics of being hospitalized as a child with a new diagnosis of type 1 diabetes: a phenomenological study of children’s past and present experiences 

      Ekra, Else Mari Ruberg; Korsvold, Tora; Gjengedal, Eva (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Background: Our understanding of children and childhood has changed over the last few decades, which may have an impact on children’s conditions in hospitals. Children’s rights have been strengthened by the “Convention ...
    • Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge 

      Nygård, Mette (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. ...
    • Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen 

      Sando, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ...
    • Competence and citizenship in picturebooks: a reading of Lisa Aisato's Fugl (Bird) 

      Samoilow, Tatjana Kielland (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Since the beginning of the 21st century, the picturebook market has been flooded with books about children's emotions and psychological reactions to traumatic events. This psychological turn has been connected with the ...
    • Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon 

      Kanstad, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen tar utgangspunkt i to av kravene som den nasjonale rammeplanen for barnehagelærerutdanning stiller til studenters læringsprosesser. Det ene kravet legger føringer for hvordan de skal forholde seg til arbeid ...
    • Encountering God in the theologies of Paul Tillich and Karl Rahner 

      Bjørnaas, Therese Marie Ignacio (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Widely regarded as the most influential theologians of the 20th century, Paul Tillich and Karl Rabner are existentialists rooted in the tradition of classical German idealism. Although they come from two different religious ...
    • What are the characteristics of nature preschools in Norway, and how do they organize their daily activities? 

      Lysklett, Olav Bjarne; Berger, Henrik (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This study provides basic information about how Norwegian nature preschools differ from other Norwegian preschools and how they organize their daily activities. Fifty-six nature preschools and 52 other preschools were ...
    • Early Childhood Teacher or Leader? Early Childhood Directors’ Perceptions of Their Identity 

      Granrusten, Per Tore (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This article is part of the project on ‘Leadership for Learning: Challenges for Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions in Norway’, funded by The Research Council of Norway. The publication of the full report ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit