Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?
Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2755268Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [167]
Originalversjon
Tidsskriftet i FoU i praksis. 2013, 7(2), 9-25.Sammendrag
Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse av fire barns fortellinger om egen kunnskap. Femåringene trekker særlig frem at de har kunnskap om vennskap og sosialt samvær, om motorikk og fysiske ferdigheter og om akademiske ferdigheter som å tegne, skrive, telle og bruke digitale verktøy. Jeg diskuterer innholdet i det de forteller, i lys av Nelsons (1986) teori om skript og spør blant annet om den kunnskapen barn bringer med seg inn i skolen, blir ivaretatt ved skolestart. Jeg drøfter også betydningen av barns kunnskap i møtet med den norske grunnskolen.