Blar i Artikler (Articles) på tittel
Viser treff 1-20 av 189
-
4-6 year-old Children's Experience of Subjective Well-being and Social Relations in ECEC institutions.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)There is a need for research about children’s perspectives on their everyday lives in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions, using methods that involves the children themselves and takes their voices ... -
A Continuum Deconstructed: Exploring how Day-care Staff’s Discursive Practices Construct Children as Possibly Impaired
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Based on interviews and fieldwork in Norwegian day-care institutions, I examine day-care staffs’ descriptions of children suspected of, but not (yet) diagnosed as, having impairments. The main research question is: how do ... -
A Phaedrus baroque art of maintenance or constant fabulating qualia becoming quality
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article is crafted through three scenes, through which the author tries to imagine quality as something that is third space, semiotic, plasticity, eternal, and simultaneously something solid and obviously good here ... -
Activity Videos Effect on Four-, Five- and Six-Year-Olds’ Physical Activity Level in Preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Physical activity provides positive health benefits for preschool children. The aim of this study is to examine the effect of physical activity videos on the physical activity levels of children aged 4, 5 and 6 in preschool ... -
Age, sex, sensation-seeking, and road-crossing: How does risk context impact children’s street-crossing?
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Barns språklæring står sentralt i dagens norske barnehage. I denne hermeneutiske studien setter jeg søkelyset på hvordan fire ansatte oppfatter at de bidrar til femåringers språklæring i barnehagen innenfor rammene av ... -
Ansattes vurdering av barns trivsel i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Rammeplan for barnehagen vektlegger at barnehagen skal bidra til barns trivsel, men det er uvisst hvordan ansatte i barnehagen vurderer ulike faktorers betydning for barns trivsel. Et spørreskjema ble sendt til 25 norske ... -
Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, the authors illustrate some of the challenges and dilemmas that Norwegian early childhood education and care teachers experienced when completing a global screening tool (UPSI-5: Universal Psychosocial ... -
Assessment of psychometric properties and measurement invariance of the sensation seeking scale for children in a Norwegian sample
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Introduction: The aim of this study was to examine the psychometric properties of a Norwegian translation of the Sensation Seeking Scale for Children (SSSC), designed for children between 7 and 12 years of age. Methods: A ... -
Associations between Children’s Risky Play and ECEC Outdoor Play Spaces and Materials
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children spend a large amount of time each day in early childhood education and care (ECEC) institutions, and the ECEC play environments are important for children’s play opportunities. This includes children’s opportunities ... -
Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Gjennom empiriske eksempler fra det å drive forskergrupper med barn analyserer ... -
Barnehagelederes rolleforståelse i implementeringen av en statlig initiert prosess
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen setter søkelys på betydningen av ledelsesprosesser som skjer i forbindelse med implementering av statlige kompetansehevingsprosesser i norske barnehager. Inkludering av alle barn og tidlig innsats vektlegges som ... -
Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Journal article, 2009)I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ... -
Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen undersøker barnehagens garderober som semiotisk landskap. Materialet består av totalt 1101 fotografier av tekster i tretten barnehagegarderober og samtaler med de ulike avdelingenes pedagogiske ledere om ... -
Barnehagestyreres opplevelser av forholdet til skolen i spørsmål om barns læring
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen retter søkelys på i hvilken grad styrere i kommunale og private barnehager opplever uenighet med skolen i spørsmål om barns læring i barnehagen og eventuelt hva slik uenighet kan handle om. Videre ser den på i ... -
Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ... -
Barns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen utforsker et leseprosjekt som involverer en gruppe 4-5 år gamle barnehagebarn og den franske bildeboka Les Deux Vieux et l’Arbre de vie [De to gamle og livets tre] av Patrick Fischmann, illustrert av Martine ... -
Before, During, and After Examination: Development of Prospective Preschool Teachers’ Mathematics-Related Enjoyment and Self-Efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article examines the stability of Norwegian prospective preschool teachers’ enjoyment of mathematics and their mathematics-related self-efficacy before, during, and after a teacher-education examination. In addition, ... -
Bridging or Bonding: An Organizational Framework for Studying Social Capital in Kindergartens
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article develops our understanding of social capital by analyzing social capital as an organizational phenomenon. The analysis is based on qualitative data consisting of interviews and documents obtained from six ... -
Bridging or Bonding: An Organizational Framework for Studying Social Capital in Kindergartens
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The article develops our understanding of social capital by analyzing social capital as an organizational phenomenon. The analysis is based on qualitative data consisting of interviews and documents obtained from six ...