Show simple item record

dc.contributor.authorSemundseth, Marit
dc.coverage.spatialNorway, Trondheim.en_US
dc.date.accessioned2021-05-14T09:54:57Z
dc.date.available2021-05-14T09:54:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationTidsskriftet i FoU i praksis. 2013, 7(2), 9-25.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2755268
dc.description.abstractVi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse av fire barns fortellinger om egen kunnskap. Femåringene trekker særlig frem at de har kunnskap om vennskap og sosialt samvær, om motorikk og fysiske ferdigheter og om akademiske ferdigheter som å tegne, skrive, telle og bruke digitale verktøy. Jeg diskuterer innholdet i det de forteller, i lys av Nelsons (1986) teori om skript og spør blant annet om den kunnskapen barn bringer med seg inn i skolen, blir ivaretatt ved skolestart. Jeg drøfter også betydningen av barns kunnskap i møtet med den norske grunnskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectfemåringenen_US
dc.subjectegen kunnskapen_US
dc.subjectovergang barnehage/skoleen_US
dc.subjectskripten_US
dc.titleHva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderSemundseth, M.en_US
dc.source.pagenumber9-25.en_US
dc.source.volume7en_US
dc.source.journalTidsskriftet i FoU i praksisen_US
dc.source.issue2en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Artikler (Articles) [79]
    For alle publikasjoner i tidsskrifter (For every journal publication.)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal