Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567956Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [176]
Originalversjon
Hagen, Troind Løge (2015). Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Nordisk Barnehageforskning, Vol. 10, 1-16. 10.7577/nbf.1430Sammendrag
Målet med denne studien var å forske på hvordan barn tar i bruk barnehagens uteområde til lek, og hvordan ulike faktorer som omhandlet utforming og innhold av komponenteri lekemiljøet påvirket leken. Datainnsamlingen var basert på elementer fra metoden "mosaic approach" (Clark & Moss, 2001; Clark & Moss, 2005; Clark, 2010), som er en multimetodisk tilnærming med særskilt fokus på barneperspektivet, gjennom bruk av observasjoner, guidet tur på lekeområdet med barn, barnetegninger og barneintervju. Resultatene viste at uteområdets installerte lekeapparater var av mindre interesse for barna. Barna foretrakk i større grad varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de selv kunne påvirke miljøet, og gjennom dette skape sin egen fantasi lek med bruk av udefinerte elementer som pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer.