Browsing Artikler (Articles) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 179
-
Resilience in a Cross-Cultural Perspective: How resilience is generated in different cultures
(Journal article; Peer reviewed, 2006)In this study I will explore how resilience is related to culture. Do different cultures generate resilience in different ways? As a background I present a model of resilience developed from a review of a number of studies ... -
Barnehagen - en inkluderende fellesarena? Om minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Journal article, 2009)I denne artikkelen setter vi fokus på minoritetsspråklige barns språkopplæring og språkstimulering i barnehagen. Et overordnet tema er hvordan det i barnehagen skapes rom for inkludering i praksis, som det å beherske et ... -
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
(Journal article, 2009)Artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse av hva som synes å motivere femåringer til å skrive i uformelle situasjoner i barnehagehverdagen. Basert på Kress sitt begrep interesse ("interest"), presenteres fire ... -
Resilience in Minorities
(Journal article, 2010-01)In this study we compare the situation of two minorities, the San people of Botswana and the Travellers in Norway. We want to explore how their way of life, their culture, travelling then want to show how knowledge of ... -
Children’s Risky Play from an Evolutionary Perspective: The Anti-Phobic Effects of Thrilling Experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2011)This theoretical article views children’s risky play from an evolutionary perspective, addressing specific evolutionary functions and especially the anti-phobic effects of risky play. According to the non-associative theory, ... -
Mamma Danser - teater for de minste som kunstnerisk forskning
(Peer reviewed; Journal article, 2012)Artikkelforfatteren tar opp ulike innfallsvinkler til kunstnerisk forskning med utgangspunkt i sitt eget kunstneriske forskningsprosjekt. Prosjektet handler om å utvikle teater for de aller minste, der barna gis rom for ... -
Etikk i praksis: Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2012)In recent years there has been a trend promoting "children’s right to participation". The point of departure for the article is qualitative data material collected from three day-care centres in Norway. The main objective ... -
"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
(Journal article, 2013)Ved hjelp av et sosialsemiotisk perspektiv og begrepsapparat, undersøker jeg i denne artikkelen hvordan toåringers tredimensjonale konstruksjoner i papir kan sies å skape mening som del av multimodale tegn-komplekser. Det ... -
Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?
(Journal article, 2013)Vi vet at barn tilegner seg mye kunnskap i løpet av barnehagealderen, men hvilken kunnskap forteller femåringene selv at de har noen måneder før de skal begynne på skole? Denne artikkelen er en kvalitativ intervjuundersøkelse ... -
Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Målet med denne studien var å forske på hvordan barn tar i bruk barnehagens uteområde til lek, og hvordan ulike faktorer som omhandlet utforming og innhold av komponenteri lekemiljøet påvirket leken. Datainnsamlingen var ... -
Ibsen's two versions of The burial mound. A comparison of the stage directions of the two versions of the play
(Journal article; Peer reviewed, 2015)In this article I compare and discuss the differing stage directions of the two versions of Ibsen’s play The Burial Mound. Furthermore, I explore how the variance regarding the stage directions of the two versions of the ... -
Innledningsartikkel til spesialnummer om Barn og rom
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Characteristics of being hospitalized as a child with a new diagnosis of type 1 diabetes: a phenomenological study of children’s past and present experiences
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Background: Our understanding of children and childhood has changed over the last few decades, which may have an impact on children’s conditions in hospitals. Children’s rights have been strengthened by the “Convention ... -
Kvalitet i læring i barnehagen : en analyse av styringsdokumenter fra OECD og Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen gjøres det en sammenligning mellom styringsdokumenter for barnehagen fra henholdsvis Norge og OECD. Artikkelen tar utgangspunkt i OECD-rapporten Quality Matters in Early Childhood Education and Care. ... -
Makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Hvordan kan man synliggjøre og forstå makt- og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barneha¬gen? Spørsmålet søkes besvart i denne artikkelen ved å belyse to caser fra barnehager som bruker IKT, med maktaspekter ... -
Competence and citizenship in picturebooks: a reading of Lisa Aisato's Fugl (Bird)
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Since the beginning of the 21st century, the picturebook market has been flooded with books about children's emotions and psychological reactions to traumatic events. This psychological turn has been connected with the ... -
Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Artikkelen tar utgangspunkt i to av kravene som den nasjonale rammeplanen for barnehagelærerutdanning stiller til studenters læringsprosesser. Det ene kravet legger føringer for hvordan de skal forholde seg til arbeid ... -
Encountering God in the theologies of Paul Tillich and Karl Rahner
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Widely regarded as the most influential theologians of the 20th century, Paul Tillich and Karl Rabner are existentialists rooted in the tradition of classical German idealism. Although they come from two different religious ... -
What are the characteristics of nature preschools in Norway, and how do they organize their daily activities?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This study provides basic information about how Norwegian nature preschools differ from other Norwegian preschools and how they organize their daily activities. Fifty-six nature preschools and 52 other preschools were ... -
Early Childhood Teacher or Leader? Early Childhood Directors’ Perceptions of Their Identity
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article is part of the project on ‘Leadership for Learning: Challenges for Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions in Norway’, funded by The Research Council of Norway. The publication of the full report ...