Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2567980Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Artikler (Articles) [179]
Originalversjon
Kanstad, M. (2015). Studenters holdninger til kulturelt mangfold og deres utvikling av kritisk refleksjon. Tidsskriftet FoU I Praksis, 9(2), 169-186.Sammendrag
Artikkelen tar utgangspunkt i to av kravene som den nasjonale rammeplanen for
barnehagelærerutdanning stiller til studenters læringsprosesser. Det ene
kravet legger føringer for hvordan de skal forholde seg til arbeid med kulturelt
mangfold. Det andre kravet er at de skal utvikle evne til kritisk refleksjon. Sen-
trale styringsdokumenter for barnehagelærerutdanning analyseres med tanke
på de to kravene, og en gruppe studenter spørres om sine holdninger til kultu-
relt mangfold. Analysemetoder er knyttet til diskursanalyse, og teorivalg er
knyttet til poststrukturelle perspektiv. Analysene viser at studentenes svar kan
være påvirket av styringsdokumenter, men også kan være avhengig av
hvordan spørsmål formuleres. Utfordringer knyttet til studiets krav om utvik-
ling av evne til kritisk refleksjon over kulturelt mangfold drøftes. Det vises i
denne studien at lærere, ved å stille ulike spørsmål, kan gi studenter mulighe-
ter til å reflektere over vedtatte sannheter de møter i utdanningen, og slik sett
ivareta rammeplanens krav om å utvikle evner til kritisk refleksjon.