Viser treff 461-480 av 1143

    • Musikkglede i barnehagen 

      Olderø, Jenny (Bachelor thesis, 2021)
      Inspirasjonen til å skrive en bachelor om musikkglede i barnehagen kom til meg under første nedstenging av samfunnet i forbindelse med koronaviruset. Jeg jobbet i flere barnehager ved siden av studiet, og i nevnte periode ...
    • Dramaforløp og estetiske prosesser. 

      Kårli, Kamilla (Bachelor thesis, 2021)
      Barna har innetid, og de sitter ved bordet på avdelingen og fargelegger tegninger. Mens de fargelegger lytter de til musikk og lydbok. Praksislærer og jeg sitter ved siden av dem og fargelegger vi også. Plutselig spør den ...
    • Det er den jobben vi har, selv om det er vanskelig, og man kan ikke gjemme seg 

      Mortensen, Britt (Bachelor thesis, 2021)
      Tematikken i denne oppgaven omhandler barnehagelærerens opplevelse i saker hvor man er bekymret for barns omsorgssituasjon. For å få innblikk i dette har jeg intervjuet to barnehagelærere i to ulike barnehager, hvor begge ...
    • Holdninger til bruk av digitale verktøy i barnehagen 

      Løberg, Martin Lia (Bachelor thesis, 2021)
      Norge er ett av de landene i verden som er mest digitalisert, og store andeler av Norges befolkning bruker internett. Bruken av digitale verktøy i barnehagen er nå også forankret i rammeplanen, noe som legger føringer om ...
    • Musikk, selvfølelse og fellesskap 

      Kristoffersen, Johanna (Bachelor thesis, 2021)
      Rammeplanen forteller oss at «opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Den forteller også at personalet ...
    • Det er bare på liksom altså 

      Kåseth, Nora (Bachelor thesis, 2021)
      To barn på 5 år leker at de har skadet seg og må på sykehuset. Jeg observerer dette og blir med i leken etter hvert som den utspiller seg. «Å nei, må dere på sykehuset?» sier jeg til barna. Barna ser på hverandre, før de ...
    • Barn i sorg 

      Nørstegård, Elianna Brøste (Bachelor thesis, 2021)
      Sorg er et vidt begrep, og det er mye jeg har hatt lyst til å undersøke rundt temaet. Jeg synes det har vært utfordrende å avgrense problemstillingen min, men for at ikke oppgaven skulle bli for omfattende har jeg tatt ...
    • Hverdagssamtalen ved hente- og bringesituasjonen 

      Nydal, Marte (Bachelor thesis, 2021)
      Denne studien handler om å undersøke hvordan personalet i barnehagen kan arbeide i møte med foreldre slik at barnet kommer i sentrum for samtalen ved hente- og bringesituasjonen. Oppgaven ser nærmere på hvilke praksiser ...
    • Språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Nilssen, Thea Pilgaard (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg har valgt er; «på hvilken måte kan man arbeide med språkutviklingen til barn med autisme i barnehagen?». I barnehagen har barn med særskilte behov rett til oppfølging og tilrettelegging av det ...
    • Å legge til rette for leseglede hos barn 

      Knutsen, Simen Nyhus (Bachelor thesis, 2021)
      I mine praksisperioder har alltid formidling av bøker vært sentralt i oppgavesettet og noe man kunne knytte til didaktisk prosesser, men på direkte spørsmål i de forskjellige barnehagene har fellesnevneren alltid vært at ...
    • Forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen 

      Horseng, Helle Mørch (Bachelor thesis, 2021)
      Det er måltidsituasjon i barnehagen og samtalen dabber rundt matbordet hos skolestarterne - det blir stille. Jeg tenkte for meg selv at det var behagelig at matfreden falt rundt bordet. Men bare noen sekunder etter kommer ...
    • Barns kjønnsuttrykk 

      Hage, Siri Hemmingby (Bachelor thesis, 2021)
      Som barn var jeg ei skikkelig “guttejente”. I mine valg av klær, leker og aktiviteter så var hovedfokuset mitt at det skulle være tøft. Jeg hadde ingen ønske om å være søt eller å være som de andre jentene. Jeg ville gå i ...
    • Dans som kunstform i barnehagen 

      Bøhle, Ranveig Henriksen (Bachelor thesis, 2021)
      Ut fra mine tanker om hva dans som kunstuttrykk i barnehagen er og kan være, var det naturlig for meg å undersøke dette nærmere i mitt bachelorprosjekt. Jeg ville undersøke hva dansen kan gjøre med barn og hvordan barna ...
    • En barndom varer livet ut 

      Klavestad, Vilde Elisabeth (Bachelor thesis, 2021)
      I løpet av en barnehagehverdag vil barna kjenne på mange ulike følelser. Dette medfører at de vil ha et behov for en voksen med et varmt hjerte og et kaldt hode, som kan stå i disse følelsene sammen med dem. Sommeren nærmer ...
    • Foreldresamarbeid og bruken av MyKid 

      By, Gøril (Bachelor thesis, 2021)
      Igjennom bacheloroppgaven min vil jeg finne ut om foreldresamarbeidet har blitt påvirket, både i positiv og negativ forstand, av de teknologiske appene, og da spesielt MyKid som er min forskningsapp. Med dette som mål ...
    • Musikk – et fellesskap 

      Håve, Bjørk Brunvand (Bachelor thesis, 2021)
      Temaet «Musikk - et fellesskap» er vidt, og jeg kunne ha valgt ulike retninger i min formulering av problemstilling. Betydningen musikk kan ha for fellesskapet blant barn og voksne i barnehagen ble ledende for at jeg endte ...
    • Muntlig fortelling og formidling i barnehagen “ 

      Gundersen, Håkon Sand (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen er utarbeidet på bakgrunn av opplevelser i praksis. Jeg har i løpet av praksisperiodene fortalt mange spontane fortellinger i barnehagen. Det har startet med at jeg har fortalt en spontan fortelling ved ...
    • Kartlegging i barnehagen 

      Gjellan, Anne (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne ...
    • Rolleleken som en del av barnehagens språkmiljø 

      Bromstad, Ingebjørg Roll (Bachelor thesis, 2021)
      Det er tirsdag morgen, og inne på storbarnsavdelingen Maurtua leker en liten gruppe barn familie. Adnan og Maria (begge 5 år) er foreldrene i familien. Ole (4 år) er lillebror, mens Sara (6 år) er storesøster. Jens (5 år) ...
    • Barns identitetsutvikling 

      Berg, Ragnhild (Bachelor thesis, 2021)
      Når jeg skulle komme fram til problemstillingen i oppgaven min landet jeg raskt på noen nøkkelbegrep. Det skulle handle om identietsutvikling og de voksnes rolle. I løpet av perioden har har jeg formulert problemstillingen ...