Musikk, selvfølelse og fellesskap
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2779140Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rammeplanen forteller oss at «opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Den forteller også at personalet skal tilrettelegge for meningsfulle opplevelser, og støtte barns positive selvforståelse (KD, 2017, s. 21). Det er personalet i barnehagen sitt ansvar å legge til rette for at barna skal få disse gode opplevelsene, og få støtte i sosialisering og utviklingen av selvfølelsen. Jeg har valgt ut fra mitt personlige og faglige ståsted å skrive om hvordan musikk kan være et sentralt virkemiddel, i arbeid med barns selvfølelse og tilhørighet i fellesskapet.
Problemstillingen ble derfor: Hvordan kan musikk fremme barns selvfølelse og tilhørighet i fellesskapet?