Musikkglede i barnehagen
Abstract
Inspirasjonen til å skrive en bachelor om musikkglede i barnehagen kom til meg under første nedstenging av samfunnet i forbindelse med koronaviruset. Jeg jobbet i flere barnehager ved siden av studiet, og i nevnte periode jobbet jeg på en småbarnsavdeling. Kohorten vår besto av seks barn og to voksne - meg og en barnehagelærer, hvorav vi begge deler en enorm kjærlighet til musikk. Barna hadde i dette øyeblikket en lek hvor de sprang rundt en stor, endevendt lekekube.
Plutselig fant barnehagelæreren fram gitaren sin og satte seg ned ved siden av barna. Hun begynte å spille og synge, sakte: «alle barna springer, alle barna springer, alle barna springer, å ja, å ja, å ja». Barna så på hverandre og lo, og fortsatte å springe mens de hylte og flirte. Barnehagelæreren spilte fortere og fortere mens barna økte tempoet på de korte beina sine. Alle sammen smilte og lo, og jeg tenkte at jeg også vil bli en sånn pedagog – en som skaper glede og felleskap gjennom musikk.
Både gjennom jobb og praksis har jeg hatt flere slike opplevelser med musikalske samlingsstunder og aktiviteter, hvor det å ha det fint og morsomt sammen har vært det aller viktigste. Disse opplevelsene, kombinert med min livslange kjærlighet til musikk, gjorde at jeg ville finne ut av hvordan man som barnehagelærer kan jobbe for å skape fellesskap og glede gjennom musikalsk arbeid. Problemstillingen ble derfor:
«Hvordan kan man tilrettelegge for at samlingsstunder og aktiviteter med fokus på musikk i barnehagen skaper fellesskap og glede?»