Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning: Recent submissions
Now showing items 621-640 of 1143
-
"Ska vi les en bok": En obersvasjonsstudie en planlagt bildebokformidling i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)I løpet av mine snart tre år som student på DMHM har jeg gjennom praksis og teori erfart og reflektert og dermed fått nye synspunkt på barnehagelærer som yrke. Jeg har funnet ut hva det vil si for meg å være en trygg og ... -
De yngste barnas vennskapsrelasjoner i barnehagen: Hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for å skape vennskapsrelasjoner blant de yngste barna gjennom lekedrama
(Bachelor thesis, 2020)De mest sentrale temaene jeg vil skrive om i denne oppgaven vil derfor være voksenrollen, lekedrama og vennskap. Grunnen for at jeg vil fokusere på akkurat disse temaene kommer fra 9 års erfaring fra å spille i en teatergruppe, ... -
Barns jevnalderrelasjon i et krysskulturelt perspektiv: På hvilken måte kan forskning gjort i andre kontekster gi økt innsikt i barnehagelærerens arbeid med krysskulturelle barn?
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg undersøke forskningsfeltet som omhandler barns jevnalderrelasjoner- og interaksjoner i institusjoner for tidlig barndom på kryss av majoritets og minoritetsverdener. Dette gjøres på bakgrunn av ... -
Kommunikasjons- og språkutvikling hos barn med særskilte behov
(Bachelor thesis, 2020)Denne case-studien tar for seg ett barn med navn ≪Mia≫, hun er 4 ar og er født med Downs syndrom. Hun er på en storbarnsavdeling i en privat barnehage, der det til sammen er 18 barn. Hun bruker alternativ supplerende ... -
Lekens plass i barnehagens styringsdokumenter: Hvordan vektlegges betydningen av lek for barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehagens styringsdokumenter
(Bachelor thesis, 2020)Uavhengig av språklig bakgrunn har alle barn like stor rett til å få delta i lek. Det er de voksnes ansvar å legge til rette for at leken blir en arena der alle barn får muligheten til å delta i lek og bli inkludert lek, ... -
Språkmiljø for barn med norsk som andrespråk: Hvordan tilrettelegger en norsk barnehage språkmiljøet for barn med norsk som andrespråk
(Bachelor thesis, 2020)Det overordnede temaet for denne bacheloroppgaven er språkmiljø for barn med norsk som andrespråk. Jeg kom frem til dette temaet gjennom min interesse for tospråklige barn. Denne interessen startet under mitt utvekslingsopphold ... -
Et inkluderende språkmiljø: hvordan legger personalet i barnehagen til rette for et inkluderende språkmiljø for de yngste flerspråklige barna
(Bachelor thesis, 2020)Nordmenn er nordlendinger, trøndere, sørlendinger – og folk fra alle de andre regionene. Nordmenn har også innvandret fra Afghanistan, Pakistan og Polen, Sverige, Somalia og Syria (Kongehuset, 2016). Med disse ordene fra ... -
Psykisk helse i rammeplanene: Hvordan har psykisk helse som diskurs utviklet seg i rammeplanene; 1996, 2006, 2017?
(Bachelor thesis, 2020)Våren er omtrent synonymt med skrubbsår på knær og grønske på albuer. Når et barn faller og slår seg og tårene triller, henter vi plaster, og trøster. Det blåses på og betrygges med at det kommer til å gå over. Skrubbsåret ... -
Å skape gode leseopplevelser for barn: en kvalitativ studie om hva barnehagelæreren vektlegger for å skape gode leseopplevelser for barn
(Bachelor thesis, 2020)Jeg har hele livet vært glad i, og brukt mye tid på å lese. Noen av de tidligste barndomsminnene jeg har, dreier seg om stunder hvor jeg blir lest høyt for av nære omsorgspersoner. Gjennom mine tre år ved Dronning Mauds ... -
Barn og rom: På hvilken måte kan farger i arkitektur og interiør påvirke barn og personalets opplevelse og bruk av rom?
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven er delt opp i sju deler. Jeg har nå skrevet om bakgrunnen for valg av oppgave og presentert min problemstilling for denne oppgaven. Videre kommer teorikapittelet med teori som belyser mine funn og som er ... -
Musikk og voksenrollen: "Hvordan skape trygghet og anerkjenne barn med bruk av musikk i barnehagen?"
(Bachelor thesis, 2020)I forskrift til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver under barnehagens verdier står det skrevet at: “Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og ... -
Regler i barnehagen: I hvilken grad har barn medbestemmelse på "de uformelle konvensjonene" i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020)Det finnes mange regler, ikke bare i barnehagen, men i samfunnet ellers også. Hvordan kan man forstå alle disse reglene og er alle reglene nødvendige. Formålet med oppgaven er å finne svar på om barna har noen grad av ... -
Barns læring og utvikling i barnehagen: Læring og læringsmiljø
(Bachelor thesis, 2020)Hva handler læring i barnehage om? Rammeplanen for barnehagen. Innhold og oppgaver, heretter kalt "rammeplanen" skriver at læring i barnehagen skal fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplanen ... -
Foreldresamarbeid i hentesituasjoner
(Bachelor thesis, 2020)Selv om tema for oppgaven var tidlig ferdigstilt, brukte jeg lang tid på å formulere min problemstilling. Ved oppstart av prosjektet fant jeg en artikkel på forskning.no. Artikkelen er basert på en masteroppgave som omhandler ... -
Tur i barnehagen: "Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur i barnehagen, og hva påvirker disse valgene?"
(Bachelor thesis, 2020)Problemstillingen tar utgangspunkt i erfaringer som er knyttet til turens innhold og nysgjerrighet rundt pedagogens valg i forbindelse med turen: «Hvilke didaktiske valg tar pedagogen i planlegging og gjennomføring av tur ... -
Matglede i barnehagen: Hvordan legger barnehagen til rette for at alle barn kan oppleve matglede
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven ønsker jeg å se på barnas rolle i måltidsituasjoner og hvordan personalet legger til rette for det gode måltidet. Etter flere år i yrket, med erfaring fra forskjellige barnehager, har jeg erfart ... -
PÅ SPILL! Fra interaktiv til intra-aktiv dramaturgi i scenekunst med barn
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en a/r/tografisk og intra-aktiv undersøkelse av performance og fysisk improvisasjon som kunstnerisk uttrykksform med barnehagebarn. Oppgaven er basert på PÅ SPILL!, mitt eget kunstneriske ... -
Mange biter-hele barnet. Tilrettelegging for estetisk tilnærming til læring hos skolestartere.
(Master thesis, 2020)This master's thesis in children's culture and art pedagogy is a qualitative examination of the aesthetic approach to learning in primary and lower secondary schools. In this master's thesis, the aesthetic approach to ... -
Høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring: Barnets demokratiske medborgerskap
(Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er høytfungerende barn med autismespekterforstyrrelse og inkluderende opplæring. Inkluderende opplæring har mangfold som utgangspunkt da den skal medvirke til alle barns mulighet til demokratisk ... -
Muligheter og begrensninger: Ledelse av barnehagebasert kompetanseutvikling og hvordan skape mer varige endringer
(Master thesis, 2020)"Alle skal med!" kan se ut til å være et gjennomgående argument for å utvikle lærende organisasjoner (Senge, 1991; Wadel, 1997; Fullan, 2014; Ødegård, Nordahl og Røys, 2017; Roland og Ertesvåg, 2018; Gotvassli, 2019). Med ...