Musikk og voksenrollen: "Hvordan skape trygghet og anerkjenne barn med bruk av musikk i barnehagen?"
Bachelor thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2677743Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I forskrift til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver under barnehagens verdier står det skrevet at: “Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen” (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 7). Hvordan kan det i praksis gjenspeiles noen av barnehagens viktigste verdier gjennom musikken? På hvilken måte kan musikk bidra til fellesskapsfølelse? Hva kreves av voksenrollen? Dette er noen spørsmål som jeg har vært nysgjerrig på å undersøke i denne oppgaven.
Under fagområdet kunst, kultur og kreativitet står det skrevet at «I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Et utgangspunkt for temaet har vært å se en sammenheng mellom å gi barn estetiske erfaringer på måter som gir anledning til utforskning, fordypning og progresjon til noen av barnehagens verdier som ble nevnt i utdraget fra Rammeplanen i avsnittet ovenfor. Som jeg beskrev innledningsvis så har utforskning og lek med musikk gitt meg mye glede. Likevel ser jeg på trygghet som en viktig og grunnleggende forutsetning for at utforskning og fordypning skal kunne oppstå. På bakgrunn av dette har jeg kommet frem til og valgt problemstillingen: «Hvordan skape trygghet og anerkjenne barn med bruk av musikk i barnehagen?».