Now showing items 441-460 of 1143

    • Barnehagelæreren i spenningsfeltet mellom politikken, kunnskapen og verdiene 

      Azadzi, Mohammed (Bachelor thesis, 2021)
      I denne bacheloroppgaven har jeg valgt problemstillingen: "Hva skal vektlegges - barns selvbestemmelse eller foreldrenes rett til medvirkning?"
    • Hvordan undrer fireåringene seg over naturfenomener? 

      Aubert, Maja Håkestad (Bachelor thesis, 2021)
      I følge Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2018, s. 39) skal barna få utfolde skaperglede, undring og utforskning, de skal ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Jeg ønsker i denne ...
    • Kunst, kultur og kreativitet som verktøy for å skape tilknytning og gode sosiale samspill. 

      Almaas, Martine Othelie (Bachelor thesis, 2021)
      I mine praksisperioder under utdanningen som barnehagelærer med vekt på musikk, drama og kunst og håndverk, har jeg opplevd ulik grad av arbeid med og interesse for fagområdet kunst, kultur og kreativitet blant personalet. ...
    • Barns utforsking og lek med åpent lekemateriale 

      Wedberg, Hanna (Bachelor thesis, 2021)
      Under min siste praksisperiode fikk jeg høre en praksisfortelling som inspirerte til mitt valg av tema. En ansatt fortalte at hun og fire barn hadde jobbet med papir. Barna hadde fått frie tøyler og hadde sittet og revet, ...
    • Minoritet+markering=sant? 

      Stevens, Åsta-Maria (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom arbeidserfaring som barne- og ungdomsarbeider opplevde jeg at minoritetsfamiliers merkedager/helligdager ble så si aldri markert. Ofte kunne jeg møte mennesker i lokalsamfunnet som hadde en problemorientert tilnærming ...
    • Barn og farger 

      Årnes, Emilie Stande (Bachelor thesis, 2021)
      På bakgrunn av min kunnskap, erfaring og interesse ønsket jeg å utforske farger og fargeblanding. Mitt valg av aldersgruppe er knyttet til opplevelsen av at de yngste barna jeg møtte i praksis viste mye interesse og glede ...
    • Arbeid med kulturelt mangfold: diskriminerings- og rasismeforebyggende? 

      Vartdal, Victoria Løkkeberg (Bachelor thesis, 2021)
      Enhver bacheloroppgave sentrerer seg rundt en problemstilling som omhandler temaet man har valgt å ta for seg (Bergsland & Jæger, 2014, s. 58). Da jeg skulle velge problemstilling gikk jeg mye frem og tilbake for å komme ...
    • Helhetlig språkutvikling for barn med autisme 

      Stenersen, Monica (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet ...
    • Realfag i barnehagen 

      Guldseth, Lise (Bachelor thesis, 2021)
    • Historietematiske estetiske erfaringer som basis for utvikling av historiebevissthet i barnehagen 

      Walter, Nina (Bachelor thesis, 2021)
      Ideen for bacheloroppgaven ble født da jeg var barnehagelærerstudent og samtidig jobbet som arkeolog ved utgravingen av «Klemenskirken» i Trondheim1. Her gjorde jeg erfaringer med hvor viktig det er å videreformidle ...
    • Ledelse av det ukjente 

      Vorren, Lisbeth Renate (Bachelor thesis, 2021)
      Barnehageansatte er de med mest legemeldt sykefravær i Trøndelag i 2020, skriver Monsen (2021). Barnehagen må stadig forholde seg til vikarer, og forskning viser at et trygt og inkluderende arbeidsmiljø er en forutsetning ...
    • Barnelitteratur og barnesamtaler om empati og mangfold 

      Vik, Ella Arntsen (Bachelor thesis, 2021)
      Den realistiske og folkekjære barnebokforfatteren Anne-Cath Vestly(1920-2020) skal en gang ha sagt,: «møter jeg et barn, møter jeg et menneske». Hun var med det en tidlig forkjemper for å løfte fram barns rett til likeverdig ...
    • Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre 

      Wagle, Oda Sophie (Bachelor thesis, 2021)
      Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ...
    • Musikkens påvirkning på barns følelser 

      Tangsveen, Lene (Bachelor thesis, 2021)
      Da jeg skulle lete etter en problemstilling, hadde jeg en klar tanke om at jeg måtte finne noe jeg var nysgjerrig på og ønsket å få mer kunnskap om. Igjen tok jeg tak i egne erfaringer, og dro tråder til identitetsbygging. ...
    • Ettåringens risikofylte lek 

      Storlimo, Marte Hovin (Bachelor thesis, 2021)
      I arbeidet med valg av problemstilling jobbet jeg ut ifra hva rammeplanen sier om risikofylt lek og hva som ville være nyttig for min fremtidige karriere som barnehagelærer. Rammeplanen (2017) sier at barnehagen skal bidra ...
    • Verdien av aktiv tilstedeværelse 

      Trondsen, Mathilde Skog (Bachelor thesis, 2021)
      Fra erfaring i praksis, har jeg opplevd at enkelte ansatte er mer preget av klokken, rutinene, og andre ansatte, enn det å faktisk se barna og være der for dem. Dette førte til at jeg i min siste praksisperiode valgte et ...
    • Hvordan kan et nærmiljø være en ressurs til å støtte minorittsspråklige barn sin literacy? 

      Rudolph, Sebastian (Bachelor thesis, 2021)
      Nærmiljøet til ethvert barn er sosialiseringsarenaen der barnet vokser opp og etter hvert skal utvikle tilhørighet til. Videre er nærmiljøet stedet der barnet vil gjøre sine første erfaringer som deltaker i lokal- og ...
    • De voksne i rolleleken ute 

      Selnes, Lena Mari (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstillingen jeg skal se nærmere på er: «Hvordan kan jeg som barnehagelærer bidra til å støtte barns læringsprosesser gjennom deltakelse i rollelek ute?» Rammeplanen for barnehagen viser til begrepet helhetlige ...
    • Innspilt musikk i barnehagen 

      Ramstad, Henrikke (Bachelor thesis, 2021)
      Det vitenskapelige navnet for innspilt musikk er «fonogrammer». I min bacheloroppgave har jeg imidlertid valgt å anvende det ikke-vitenskapelige begrepet innspilt musikk. Siden begrepet brukes aktivt i problemstillingen ...
    • Barns sosiale samspill gjennom musikk 

      Rottem, Synnøve Flo (Bachelor thesis, 2021)
      I alle praksisperiodene mine har jeg brukt musikk aktivt både for og med barna. Det har vært et område jeg føler vi alle kan møtes på samme nivå, og snakker det samme språket uavhengig av ulike forutsetninger som språk, ...