Realfag i barnehagen
Description
Det var i praksis at jeg ledet et endrings- og utviklingsarbeid hvor det ble satt fokus på realfag i barnehagen. Jeg hadde samlet sammen en større mengde med rør og plastikkbeholdere i ulike former og størrelser, som barna skulle få leke med gjennom hele praksisperioden. Det som utspilte seg i leken sørget jeg for å dokumentere i form av bilder, loggføring og skriftlige oppgaver, samt praksisrapporten.
Jeg observerte mange spennende situasjoner i barnas lek og utforsking som gjør at jeg synes det er spennende å se nærmere på hvordan barnehagelæreren kan legge til rette for realfaglige møter gjennom lek med ulike materialer i barnehagen. Selv om vi gjennomførte andre aktiviteter som for eksempel eksperimenter, lage katapult og vannbane, var det dette med hvordan barna brukte materialet som fanget min interesse. I uteleken kunne jeg se at herjeleken og «slossingen» som ofte var en del av barnas lek ble byttet ut med konstruksjonslek og rollelek. Plastikkbeholdere som tidligere hadde som funksjon å stable yoghurter i butikkhylla ble tatt i bruk for å lage «pizza» eller «kake». Mens noen barn samlet sammen kongler og andre naturmaterialer for å legge i hver sin sirkel, ble andre rørdeler brukt som putteleke. Rørdeler fikk en ny betydning som for eksempel megafon, putteleke, hest og hammer eller de ble benyttet til å fylles med vann og sand.
Problemstillingen jeg har valgt er: «Hvordan kommer realfag til syne gjennom barns lek med materialer og hvordan kan barnehagelæreren legge til rette for barns møter med realfag gjennom lek med materialer?».