Barns utforsking og lek med åpent lekemateriale
Abstract
Under min siste praksisperiode fikk jeg høre en praksisfortelling som inspirerte til mitt valg av tema. En ansatt fortalte at hun og fire barn hadde jobbet med papir. Barna hadde fått frie tøyler og hadde sittet og revet, brettet og tegnet på papiret. Den ansatte la vekt på at samspillet mellom barna hadde vært så fint, og at selv om de fire barna kanskje ikke nødvendigvis var hverandres førstevalg av lekekamerater, hadde den ansatte sett et samspill mellom dem som hun ikke hadde sett før.
Etter dette bestemte jeg meg for at temaet mitt for bacheloroppgaven skulle være det udefinerte åpne lekematerialet. Hele praksisbarnehagen min jobber med dette, og jeg fikk innsyn i en måte å jobbe på, som jeg ikke hadde noe erfaring med tidligere. I Rammeplanen står det at personalet skal organisere rom, tid, og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek (KD, 2017, s.20). Det er barnehagelæreren ansvar at barn får tilgang til ulike typer lekemateriale, og inspirerer barna til å bruke fantasi og kreativitet i møte med disse materialene. Målet mitt med denne prosessen har vært å få mer informasjon og kunnskap om et tema jeg selv synes er spennende og som jeg vil lære mer om.