Ettåringens risikofylte lek
Abstract
I arbeidet med valg av problemstilling jobbet jeg ut ifra hva rammeplanen sier om risikofylt lek og hva som ville være nyttig for min fremtidige karriere som barnehagelærer. Rammeplanen (2017) sier at barnehagen skal bidra til at barna opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer. Videre står det at personalet skal være aktive og tilstedeværende, støtte og utfordre barna til variert kroppslig lek og anerkjenne barnets mestring. Personalet skal også gi barna tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek ute og inne, i og utenfor barnehageområdet (kunnskapsdepartementet, 2017, s. 49-51).
Jeg har som nevnt fått erfaring med at det på vinteren ofte blir en del innetid hos ettåringene. I uterommet blir ettåringens bevegelsesferdigheter hemmet av mye klær og glatt underlag, som snø og is. Jeg ønsket derfor å finne en problemstilling der jeg kunne får kunnskap om hvordan jeg skal kunne ivareta ettåringens behov for risikofylt lek og rammeplanens krav til personalet. Jeg kom til slutt frem til denne problemstillingen: «Hva mener personalet er ettåringens kjennetegn, muligheter og utfordringer for risikofylt lek i barnehagens innemiljø?».