Helhetlig språkutvikling for barn med autisme
Abstract
Gjennom barnehagelærerutdanningen med fokus mangfoldig språkmiljø har jeg tilegnet meg kunnskap, erfaring og utprøving i hverdagen, hvor interessen for barnehagens arbeid med språkmiljø og tilpasset kommunikasjon har kommet meg nært. Tema for bacheloroppgaven er begrenset, og formulering av problemstilling er noe jeg har presisert og avgrenset underveis. (Bergsland & Jæger, 2014, s. 61). Det å innsnevre hva jeg konkret setter søkelyset på, som i tillegg belyser feltet oppgaven undersøker, er en prosess som jeg har anvendt mer tid på.
Jeg har valgt å se nærmere på noen punkter som jeg mener er relevante i forhold til tema og problemstilling. Disse punktene er; kommunikasjon og språkutvikling, tilrettelegging av gode samspill relasjoner for å fremme språkutvikling, supplerende kommunikasjon og språkarbeid, pedagogisk tilnærming og inkludering i barnegruppen og felleskapet. Feltet jeg utforsker inkluderer ikke aldersbestemt gruppe, da jeg mener at dette ikke har en bestemt metode eller oppskrift på og gjennomføres i forhold til alder eller utvikling hos barn med ASF.
Med bakgrunn ut ifra dette, kom jeg frem til følgende problemstilling;
«Hvordan tilrettelegge for språkutvikling som fremmer kommunikasjon og språklige ferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen»?