• Inkludering av nyankomne barn og deres foreldre 

      Wagle, Oda Sophie (Bachelor thesis, 2021)
      Barnepsykologen Magne Raundalen (2017) hevder at barn trenger to ting; kjærlighet og orden på livet. Å komme til et nytt land der en ikke kjenner språket, kulturen, menneskene og normene kan for mange oppleves som et kaos. ...
    • Inkludering for barn med fysiske funksjonsnedsettelser i uteleken 

      Andersen, Oda Esphaug (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder legge til rette for at barn med fysisk funksjonsnedsettelse blir inkludert i uteleken?
    • Innspilt musikk i barnehagen 

      Ramstad, Henrikke (Bachelor thesis, 2021)
      Det vitenskapelige navnet for innspilt musikk er «fonogrammer». I min bacheloroppgave har jeg imidlertid valgt å anvende det ikke-vitenskapelige begrepet innspilt musikk. Siden begrepet brukes aktivt i problemstillingen ...
    • Interetnisk lek i barnehagen 

      Solberg, Malin (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hva kjennetegner interetnisk lek i barnehagen?
    • Interkulturell kompetanse i flerkulturelle barnehager 

      Følstad, Heidi Elise (Bachelor thesis, 2023)
      Arbeidet med å utforme problemstilling har vært en lengre prosess, blant annet på grunn av kompleksiteten ved interkulturell kompetanse og ledelse. Med bakgrunn i de foregående punktene ønsket jeg å inkludere både ledelse ...
    • Inviter dem inn : hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier? 

      Kongsmo, Ida Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling: Hvordan jobber personalet i en innføringsbarnehage med inkludering av nyankomne flyktningfamilier?
    • Jeg vil også si noe … bare ikke høyt! 

      Bakken, Hanne Lundemo (Bachelor thesis, 2023)
      Personalet har et ansvar om å gi alle barn mulighet til å medvirke i sin egen hverdag i barnehagen. Inn i en hektisk barnehagehverdag er det mye som skal gjøres, mange som skal prate med hverandre og rutiner som skal følges. ...
    • Ka tegne du? 

      Lian, Emilie Caroline Seehuus (Bachelor thesis, 2023)
      I Rammeplanens avsnitt om kunst, kultur og kreativitet står det presisert at «Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få ...
    • «Kan jeg se på tissen din?»: Barns seksualitet 

      Jørstad, Charlotte (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan uttrykker barn sin seksualitet i barnehagen og hvordan kan personalet forholde seg til dette?
    • Kartlegging i barnehagen 

      Gjellan, Anne (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom mine praksisperioder har jeg blitt introdusert for kartleggingsverktøy, og jeg har erfart at det er ulikt hvordan de blir tatt i bruk i barnehagen. Derfor ønsker jeg å undersøke hvilken bevissthet barnehagelærerne ...
    • Kartlegging i barnehagen: Hvilke erfaringer har pedagogiske ledere med bruk av kartleggingsverktøy i barnehagen? 

      Mongstad, Sigrid (Bachelor thesis, 2020)
      Den norske barnehagemodellen blir beskrevet som barnesentrert og med fokus på en helhetlig tilnærming til læring og utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017). I denne modellen blir barn betraktet som kompetente individer, ...
    • Kjenn musikken og se rytmen 

      Leirvik, Eirin Josefine (Bachelor thesis, 2023)
      De fleste hørselshemmede barn går nå i vanlig barnehage og det er stor sannsynlighet for at vi som barnehagelærer vil møte på barn med hørselshemming. Det er vanskelig å vite antallet hørselshemmede barnehagebarn i Norge, ...
    • Kjærlighet som profesjonsutøvelse i barnehagen: hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse om arbeidet med de yngste barna i barnehagen 

      Halse, Vilde Vartdal (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hva sier et utvalg barnehagelærere om kjærlighet som profesjonsutøvelse i sitt arbeid med de yngste barna i barnehagen
    • Kjønn i barnehagen 

      Husbyaune, Kari (Bachelor thesis, 2014)
      Problemstilling: Hvordan blir gutter og jenter møtt av de ansatte i barnehagen?
    • Kjønn og farge 

      Bjørsvik, Sunniva Marie (Bachelor thesis, 2022)
      Min problemstilling er: «Finnes det kjønnsstereotypier knyttet til farger og kjønn i barnehagen i dag, og kan farger påvirke barnets erfaringer og forståelse av seg selv?». Det jeg ønsker å få ut av dette prosjektet ...
    • Kjønnslikestilling for barnehagebarn. Hvordan arbeider pedagogene i barnehagen for å gi jenter og gutter like muligheter i barnehagehverdagen? 

      Gulbrandsen, Magnus Fredriksen (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogene i barnehagen for å gi jenter og gutter like muligheter i barnehagehverdagen?
    • Kommunikasjons- og språkutvikling hos barn med særskilte behov 

      Jardstål, Anna Romstad (Bachelor thesis, 2020)
      Denne case-studien tar for seg ett barn med navn ≪Mia≫, hun er 4 ar og er født med Downs syndrom. Hun er på en storbarnsavdeling i en privat barnehage, der det til sammen er 18 barn. Hun bruker alternativ supplerende ...
    • Kommunikasjonsutfordringer hos barn 

      Eilertsen, Hanna (Bachelor thesis, 2022)
      ASF er en nevroutviklingsforstyrrelse (Øzerk og Øzerk, 2020), som omfatter vansker med gjensidig sosialt samspill, språk og uhensiktsmessig atferd. I et samfunn der man er avhengig av kommunikasjon, vil dette være utfordrende ...
    • Kompetanseheving i barnehagen 

      Reppe, Oda Kristin (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: Hvordan arbeider pedagogisk leder for å heve kompetansen til sine assistenter?
    • Kompetanseheving i barnehagen 

      Rund, Oda (Bachelor thesis, 2013)
      Problemstilling: Hvordan kan pedagogisk leder kartlegge, ivareta og bruke ressursene og kompetansen hos personalet?